Stor vækst i USA, øget omsætning og næsten en fordobling af overskuddet. Pandoras kvartalsrapport for tredje kvartal 2021 viser, at der har været godt gang i salget af Pandora-smykker.

Pandora har haft godt gang i smykkesalget i tredje kvartal af 2021. Det viser virksomhedens kvartalsrapport.

I perioden, der går fra juli til september 2021, har Pandora omsat for 4,7 mia. kroner. Det svarer til en vækst på 16 procent i forhold til samme periode sidste år. Det stigende salg af smykker har resulteret i et næsten fordoblet overskud for smykkeproducenten.

Pandoras bundlinje lander nemlig på 635 mio. kroner, hvilket er en stigning på 85 procent i forhold til samme periode sidste år.

 

Størst vækst i USA

Af kvartalsregnskabet fremgår det, at det især er et øget salg i USA – der er Pandoras største marked – der driver væksten. Her er salget steget fra 901 mio. kroner i tredje kvartal 2020 til 1,3 mia. kroner i tredje kvartal 2021.

“USA, vores største marked, fortsatte den fantastiske udvikling og viste endnu en gang større vækst end resten af markedet. Europa har leveret en solid vækst i takt med nedgangen af restriktioner i forbindelse med Covid-19,” siger Alexander Lacik, CEO ved Pandora, i en pressemeddelse.

Salget i Asien, særligt i Kina, har til gengæld været mere lunkent på grund af Covid-19 og følgerne deraf. Alene i Kina er salget faldet fra 350 mio. kroner i tredje kvartal 2020 til 233 mio. kroner i tredje kvartal 2021. Det svarer til et fald på 33 procent.

Væksten i USA og på andre markeder har gjort Pandora mere optimistiske for resten af 2021, og forleden opjusterede de forventningerne til salget og indtjeningen for 2021. Dog bundet op på flere forhold. Et af dem er, at fem procent af butikkerne vil være midlertidigt lukket eller påvirket af corona i fjerde kvartal af 2021.

I skrivende stund er fem procent af butikkerne væsentligt påvirket af corona.

 

Foto: Pandora