Den danske modeportal præsenterer en omsætning på 2,1 milliarder kroner i regnskabsåret 2021/22. Men på grund af store investeringer kommer Miinto ud med et trecifret millionunderskud.
Den danske modeplatform Miinto fortsætter de høje vækstrater fra de foregående år. I regnskabsåret 2021/2022, der løber fra august til juli, er væksten først og fremmest drevet af investeringer i Miintos nye, internationale markeder samt en målrettet indsats mod at opnå en ledende position i Skandinavien.
Den store fremgang resulterer i, at Miinto i partnerskab med deres butiks- og brandpartnere nu har opnået en endnu større europæisk markedsposition. Det er fortsat kombinationen af håndplukkede, lokale brands kombineret med internationale premium- og luksusbrands, der slår markant igennem på salget hos Miintos butiks- og brandpartnere.
For at opnå en førende position i Skandinavien og indtage betydelige markedspositioner i de nye europæiske markeder, har Miinto i regnskabsåret 2021/22 investeret mere end nogensinde før. Det har også betydet, at Miinto kommer ud med et underskud på 192 millioner kroner.
“Det har krævet en stor investering at opbygge vores nuværende markedsposition i både Skandinavien og Europa, men det har været helt afgørende for, at vi kan tiltrække endnu flere stærke partnere til at tilslutte sig vores netværk af nogle af de bedste brands og butikker i verden. Så vi kan cementere vores position som den fashion destination, der har et af de bedste udvalg fra premium brands i Europa,” forklarer Konrad Kierklo, founder og CEO.
Skruer op for indtjeningen
Investeringerne i blandt andet de nye markeder har endvidere resulteret i 650.000 nye kunder, og der er i dag flere end 100 millioner, der hvert år besøger Miinto. Den markante europæiske markedsposition giver, ifølge Konrad Kierklo, et solidt fundament i det strategiskifte, som Miinto nu har indledt, hvor profitabilitet frem for vækstinvesteringer bliver omdrejningspunktet.
”Vi kigger ind i en meget usikker fremtid og har derfor besluttet i højere grad at fokusere på at udrulle den formel, som har vist profitable nøgletal i Skandinavien til flere markeder, så vi indenfor den nærmeste fremtid kan vise sorte tal på bunden,” forklarer Konrad Kierklo.
Alle Miintos eksisterende investorer bakker op om den nye strategi. Den opbakning giver sig blandt andet udslag i en netop gennemført kapitaludvidelse på cirka 100 millioner kroner fra eksisterende investorer:
“Vi er yderst stolte over den fortsatte opbakning fra vores investorer, som tror på vores strategi med profitabilitet som omdrejningspunkt for alle fremadrettede investeringer. Men vi forstår også, at det er en stor opgave at gå fra at vokse meget hurtigt til at omstille forretningen i et vanskeligt marked til at fokusere på profit – en opgave som vi påtager os med respekt,” slutter Konrad Kierklo.
Foto: Miinto / PR