Brands4kids har de sidste mange år arbejdet hårdt på at blive den fortrukne partner inden for baby- og børnetøj. En presset detailhandel, øget onlinehandel og fortsatte investeringer i virksomheden sætter sine spor i det seneste årsregnskab.
”Vores afsætning har været i vækst igen i år, hvilket vi ikke havde forventet, da starten af 2018 var præget af tilbageholdenhed i detailhandlen. Branchen har jo desværre været præget af et par konkurser – ikke bare blandt vores kollegaer, men også i detaildelen. Det påvirker os alle”, fortæller adm. direktør i Brands4kids, Erik Andreæ, i en pressemeddelelse.
Virksomheden har netop offentliggjort sit seneste årsregnskab for 2018, der foruden at være præget af en presset detailhandel, også mærker til en øget onlinehandel og fortsatte investeringer i virksomheden.
Børnetøjsvirksomhedens bruttofortjeneste ligger på 33,6 mio. kroner i 2018, hvilket er lidt over en million lavere end i 2017, hvor bruttofortjenesten lå på 34,8 mio. kroner. Resultatet før skat ender på 5,9 mio. kroner i 2018 mod 7,3 mio. kroner i sidste regnskabsår.
Selv om resultatet før skat er mindre end i 2017, så er ledelsen hos Brands4kids stadig tilfreds.
”Trods dét, at vores resultat før skat i år er mindre end i 2017, er vi ganske tilfredse. Vi har brugt 2018 til at trimme forretningen yderligere, og vores flytning til Ikast har nu gjort, at vi her i starten af 2019 har kunnet lave yderligere opkøb. Vi forsøger hele tiden at være på mærkerne, når det gælder vores strategi om at øge vores forretningsområder Basic, Fashion og Outdoor, med det formål at gøre Brands4kids stærkere og mere klar til fremtiden. Dét, som vi ser ske i vores branche for tiden, virker ikke til at være godt for nogen. Presset er stort for os alle, og derfor gælder det om at holde godt fast i rattet med begge hænder,” siger Erik Andreæ.
Virksomheden har nemlig i starten af 2019 investeret i og opkøbt børnetøjsmærkerne Colorkids og Kilmanock fra det konkursramte Active Sportswear. Det har betydet, at virksomheden har udbygget kontoret med en afdeling i Aalborg samt et sourcing-kontor i Kina. Derudover har virksomheden også afsluttet flytningen til Ikast, hvor alle aktiviteter nu er samlet under ét tag.
Udover opkøb af nye børnebrands, har virksomheden også i 2018 investeret i rejsen med kunderne fra den traditionelle detailhandel til det faktum, at forbrugeren køber mere og mere online.
”Vi ser det som vores klare opgave at gøre Brands4kids klar til denne ’disruption’, som i vores verden primært handler om, at vi gør tingene enklere og får sat strøm til dét at sælge børnetøj effektivt og med høj indtjening for vores forhandlere. Fremtiden ser ganske anderledes ud, end det vi ser i dag, og er vi ikke klar, så ender vi nok desværre med at være i en status quo-situation, hvilket vi ikke ser som en option,” uddyber Erik Andreæ.
Ser man på årets resultat sammenholdt med den forventede udvikling, så er resultatet lavere end det, som virksomheden i begyndelsen budgetterede med. Virksomheden ender med et årsresultat på 4,6 mio. kroner mod sidste års 5,6 mio. kroner.
Brands4Kids styrker egenkapitalen med omkring 3 mio. kroner siden sidste årsregnskab. Således går egenkapitalen fra 25,4 mio. kroner i 2017 til 28,5 mio. kroner i 2018.
Ledelsen forventer, at opkøbene af Colorkids og Kilmanock vil have en positiv effekt på såvel selskabets omsætning som resultat i årsregnskabet for 2019.
Udover de to opkøbte brands ejer Brands4kids også børnetøjsmærker som Pippi, CeLaVi, Mala, Minymo, Metoo, Creamie, Care samt CareTec.
Efter offentliggørelsen af det nye regnskab rykker Brands4kids A/S fra nummer 96 til nummer 103 på TØJs samlede top 150-liste over den danske modebranche.
Nøgletal for Brands4kids A/S
(i 1000 kroner) | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
Bruttofortjeneste | 33.679 | 34.889 | 38.758 | 28.356 |
Resultat før skat | 5.939 | 7.391 | 11.176 | 7.597 |
Årets resultat | 4.627 | 5.640 | 8.704 | 5.813 |
Egenkapital | 28.584 | 25.430 | 27.293 | 17.690 |