Dugfriske regnskabstal for tredje kvartal får Zalando til at skrue op for forventningerne til helårsregnskabet for 2020. Desuden lancerer giganten også et nyt retail-program på dansk jord. 

Digital shopping har de seneste år været under en massiv udvikling, og med Covid-19 blev der for alvor sat ild til onlinehandlen. Især hos onlinegiganten Zalando har coronakrisen været olie til vækstmotoren, viser selskabets offentliggjorte kvartalsregnskaber.

I andet kvartal af 2020 vækstede omsætningen med 27,4 procent og landede på 15,2 mia. kroner. Overskuddet blev næsten tredoblet og endte på 913 mio. kroner mod 339 mio. kroner i samme periode i 2019.

Zalando indfører løbende nye tiltag for hele tiden at holde gang i den positive udvikling.

Siden offentliggørelsen af tallene fra andet kvartal af 2020 har Zalando lanceret en ny secondhand-kategori, udvidet sortimentet med flere bæredygtige produkter efter stor efterspørgsel fra forbrugerne og opkøbt den schweiziske softwarevirksomhed Fision.

Nu er onlinegiganten klar med dugfriske tal for tredje kvartal, og her fortsætter den positive udvikling.

Omsætningen er i denne periode steget med 21,6 procent til 1,8 mia. euro, og Zalando nåede en justeret EBIT på 118,2 mio. euro. Væksten er især drevet af kundernes efterspørgsel af digitale tilbud under coronapandemien, skriver Zalando selv i en pressemeddelelse, ligesom væsentligt forbedrede salgsomkostninger og effektivisering gjorde tredje kvartal yderst lønsom.

“Da den anden bølge af Covid-19 starter kraftigere end forventet, er vi meget bedre forberedt end tidligere på året. Vi vil fortsætte med at investere for at skabe stærk vækst efter 2020 med vores vigtigste strategiske beslutninger: udvide vores kundebase, forbedre kundeforhold og fortsætte den løbende udvikling af platformen,” lyder det fra David Schröder, Chief Financial Officer hos Zalando.

 

Justerer forventninger til helåret

Som et resultat af de seneste kvartalsregnskaber opjusterer Zalando sine forventninger til helårsregnskabet for 2020.

Virksomheden forventer nu, at bruttovaremængden vil vokse fra 25 til 27 procent, at omsætningen vil vokse fra 20 til 22 procent, og at EBIT vil lande på et sted mellem 375 og 425 mio. euro.

 

Nyt retail-program i Danmark

I forbindelse med offentliggørelsen af tredjekvartalstallene lancerer Zalando nu også sit Connected Retail-program i Danmark.

Programmet forbinder fysiske butikker til online platformen, og de første partnere i retail-programmet er Bestseller og PVH, der står bag brands som Calvin Klein og Tommy Hilfiger.

”Vi er meget glade for at kunne løfte sløret for, at danske butikker nu let kan koble sig på Zalando-platformen ved hjælp af vores Connected Retail-program. Butikkerne kan nu sælge deres produkter direkte til vores mere end 35 millioner online kunder. Sortimentet bliver sendt fra de danske forhandlere direkte til kunder i Danmark og rundt i Europa. Det danske marked er særdeles relevant for Zalando, hvilket også er årsagen til, at vi nu lancerer vores Connected Retail-program i Danmark,” siger David Hejgaard, Nordisk chef hos Zalando, og fortsætter:

“I vores branche er især de fysiske butikker hårdt ramt af coronapandemien. Det er derfor ekstremt vigtigt for os at agere hurtigt for at støtte dem bedst muligt. Derfor vælger vi også at give afkald på al provision indtil udgangen af første kvartal i 2021 samt at tilbyde tidlige udbetalinger til vores partnere for at understøtte deres likviditetsposition.”

Foto: Zalando