USA er deres største marked, udenlandske superstjerner viser deres tøj på Instagram, og de er lykkes med deres bæredygtige profil. TØJ har talt med direktøren fra børnetøjsbrandet, der kan fejre 20-års jubilæum.

Der meldes om fremgang på fremgang hos Molo, som har kontor og showroom på tre etager i Københavns Nordvestkvarter. Børnetøjsbrandet har i 20 år opnået succes på mange fronter – med alt fra ansvarlige certificeringer, et anerkendt design-DNA og gode relationer i branchen i både ind- og udland.

Direktøren selv, Mogens Jepsen, er drevet af en stærk pionerånd og er præget af sin jyske opdragelse med et værdisæt, der går på at behandle alle ordentligt. Kigger man på medarbejderlisten, har mange af de ansatte været der i over ti år, og dét commitment gennemsyrer virksomheden. I de sociale mediers spotlys viser kendisser som Beyoncé og Kardashians-familien Molo frem. Beyoncé køber fast i Italien hos én af Molos vigtige kunder. Molo selv flager ikke med den slags, men de er bevidste om deres rivende udvikling og fodfæste på det globale marked:

”I en 20 års-periode har Molo været privilegeret og oplevet vækst og fremgang. Vi har været igennem lidt af hvert. Vi havde blandt andet et asiatisk eventyr for syv-otte år siden. Vi nåede en position, hvor vi var det næstbedst solgte produkt i Hong Kong, men så kom 2,5 år med corona og nedlukning. Vi tabte en masse penge i corona-regi, og vores distributør i Asien lukkede. Så kigger man på 2020-regnskabet, tabte vi en masse penge. Vi kunne have fyret folk, strømlinet vores organisation osv., men jeg troede på, at vi nok skulle komme igennem det. Jeg ville meget hellere vise vores ansatte og kunder, at jeg er taknemmelig for deres indsats,” fortæller Mogens Jepsen.

Molo er netop kommet med deres 2022-regnskab, som dækker kalenderåret 2022. Her præsenterer de et årsresultat på 2,8 mio. kroner. Bruttofortjenesten er steget til 43,5 mio. kroner fra 42,6 mio. kroner sidste år. Regnskabet viser også en samlet egenkapital på 72,4 mio. kroner, hvilket er en stigning i forhold til sidste års regnskab, hvor egenkapital lå på 66,2 mio. kroner.

”2022 ville have været totalt godkendt, hvis det ikke var fordi, en stor onlinespiller i gamet gik konkurs i Sverige. Det var én af vores største kunder, og det kostede os en formue. Hvis det ikke var sket, havde vi været rigtig glade. Toplinjen tog som sagt et ordentlig dyk i 2020 på grund af nedlukningen, men siden er vi vokset markant, og det gør vi også i 2022 og 2023. Vi befinder os et godt sted,” siger direktøren.

Global succes

Molo sælger i dag i 45 lande. USA er det største marked, og lige under kommer en række lande, der alle fylder meget som Tyskland, Italien, Frankrig, Danmark og Sverige.

”Vi har også et stort marked i Danmark, men med den størrelse vi har fået, skal væksten komme andre steder fra. Vi har netop ansat den tredje sælger i USA, og generelt oplever vi, at Molo har et veldefineret design- og produktkoncept og en virksomhedsvision, som fungerer godt globalt,” fortæller Mogens Jepsen.

Molo mærker især positiv medvind fra USA, hvor de ellers havde en svær start, der kostede mange penge. Men over tid har de oplevet, at de amerikanske kunder er kommet til dem:

”I USA oplever vi, at der er en forståelse for, at vi er et bæredygtigt brand, der har noget at byde på. De har fået øjnene op for, at de køber et produkt med sjæl og identitet, som børnene også selv kan lide og giver dem glæde. Dét har det amerikanske marked ikke haft før.”

Mens den amerikanske succes buldrer der ud af, er der på kontoret i København fuldt fokus på bæredygtighed. Molo har længe kunne tilbyde børnetøj i bomuld, der er økologisk, GOTS-certificeret eller OCS-certificeret. Mærket er ligeledes blevet GRS-certificeret. De var også nogle af de første, som fjernede PFC i overtøj for mange år tilbage. 80 procent af det, de tilbyder, er bæredygtigt, fortæller Mogens Jepsen:

”Med den størrelse vi har, er der næsten ikke nogen, som har så bæredygtig en profil som os. Vi har måske ikke talt så højt om det, som mange andre gør, og her kommer min jyske opvækst nok ind i billedet. Vi råber nemlig ikke højt om noget, før vi kan se, at vi er kommet et væsentligt sted hen. Vi er ikke perfekte. Men vores bæredygtighedsprofil er en del af vores globale succes.”

Nøgletal for Molo A/S

  2023 2022 2021
Omsætning---
Bruttofortjeneste52.224.000 DKK43.585.490 DKK42.688.091 DKK
Resultat før skat7.807.635 DKK2.881.043 DKK4.052.345 DKK
Årets resultat6.603.000 DKK2.819.603 DKK3.701.938 DKK
Balance168.595.217 DKK165.315.443 DKK136.107.815 DKK
Egenkapital77.701.000 DKK72.420.841 DKK66.254.982 DKK

Foto: Molo