2021 bød på en vækst, der var hurtigere end forventet. Zalando er dermed godt på vej mod sin vækstambition, men forventer at væksten tager lidt af farten i indeværende år.
Efter et regnskabsår i 2021 med stærk fremgang, både strategisk og finansielt, fortsætter Zalando med at fokusere på strategiske initiativer, der vil drive fremtidig vækst. Det skriver Zalando i en pressemeddelelse.
I 2021 voksede virksomheden nemlig betydeligt hurtigere end forventet, hvilket placerede Zalando godt på sporet af sin GMV-vækstambition (Gross Merchandise Volume, der er det samlede forbrug gennem Zalando-platformen) på mere end 30 mia. euro i 2025.
Zalando har oplevet markant vækst i 2021, hvor GMV steg med 34,1 procent til 14,3 mia. euro, og omsætningen steg med 29,7 procent til 10,4 mia. euro. Forventningen til 2022 er dog, at GMV-væksten flader lidt ud og i stedet rammer 16 til 23 procent.
2021 har desuden budt på en betydelig kundetilvækst med mere end 10 millioner nye kunder.
Om det nye regnskab udtaler Joanna Hummel, Nordisk direktør hos Zalando:
“Vi er meget tilfredse med det stærke resultat fra sidste år. I 2021 lancerede vi nye tjenester for at glæde vores danske kunder, såsom secondhand og Zalando Lounge, som tilbyder attraktive, kuraterede modekampagner,” siger hun og fortsætter:
“Danmark er et vigtigt marked med meget potentiale, og Norden er en af de hurtigst voksende regioner for Zalando. Vi har ambitionen om fortsat at bygge videre på vores position som den mest populære webshop i Danmark ved at tilbyde en lokal relevant shoppingoplevelse til vores kunder. Det er spændende at være en del af Zalando og at være med til at drive den nordiske forretning fremad i år.”
Foto: David Schneider, Co-CEO, og David Schröder, CFO. Credit: Daniel Hofer