Zalandos 2022-regnskab viser et reduceret millionoverskud, der blandt andet skyldes genåbnede butikker og tilbageholdne forbrugere.

”I takt med at forbrugerne vendte tilbage til shopping i butikkerne efter pandemien, tabte nethandlen pusten mere end ventet, omend stadig på et højere niveau end før pandemien. Lav købelyst hos forbrugerne betød større lagre på tværs af markedet,” lyder det i dag på Zalandos pressemøde.

Her fremgår det også, at flere kunder shoppede på Zalando, men ordrerne lidt mindre, og der var lidt længere mellem dem. Det havde betydning for resultatet i 2022-regnskabet, hvor Zalandos overskud gik fra cirka 1,7 mia. kroner til cirka 125 mio. kroner.

Selv om Zalando på sigt forventer at vende tilbage til større vækst og større overskud, melder én af de adm. direktører i Zalando, Robert Gentz, om et roligere 2023:

”Vi tror stadig på, at vi kan komme tilbage til tocifret vækst på mellemlangt sigt ved at fortsætte med at udrulle vores vision og strategi og på et tidspunkt betjene 10 procent af det 450 mia. euro store europæiske modemarked.”

Danskernes foretrukne netshop

Zalando har igennem flere år været danskernes mest benyttede netbutik, og det var de også i 2022:

“Set fra et lokalt perspektiv kunne vi i 2022 fejre 10 år i Danmark, og vi er glade for endnu engang at være udnævnt danskernes foretrukne webshop. Personligt glædes jeg ved, at vores partnerskab med Copenhagen Fashion Week fortsætter med at sætte fokus på innovative danske designere, der driver positiv forandring i modebranchen, såsom Nikolaj Storm, Tobias Birk Nielsen og senest Elisabeth Stamm. Vores vision er at være udgangspunktet for mode i Danmark – for vores kunder, brands og partnere. Det sted, som danske forbrugere naturligt går til, når de leder efter et produkt eller en modeservice,” fortæller Joanna Hummel, direktør hos Zalando for Norden og Baltikum.

Selskabet er børsnoteret og har en dansk storaktionær i form af Bestsellers topchef Anders Holch Povlsen, der ejer næsten 10 procent af Zalando.

Foto: Zalando