De bugnende lagre fik flere til at forudse udsalg som det, der skulle sætte gang i hjulene igen. Nu undrer detailhandlen sig over, at Erhvervsministeriet appellerer til at undgå udsalg i de genåbnede butikker.
Modebranchens pressede lagerkapacitet udløst af de ophobende dynger af forårs- og sommertøj har været en af de største udfordringer under coronakrisen. De stopfyldte lagre fik flere til at forudse et massivt prispres og at udsalg og tilbud ville blive det, som ville sætte gang i hjulene igen.
Det var blandt andet den adm. direktør i Ecco, Steen Borgholm, som i midten af april vurderede, at udsalget ville blive det, som skulle sætte gang i forbruget efter krisen.
”Vi får otte til ni måneder med en permanent ’Black Friday’. Forbruget i en tidlig åbning efter corona trækkes klart af tilbudspriser,” udtalte han dengang.
Nu har Erhvervsministeriet i forbindelse med genåbningen af storcentre og magasiner blandt en række andre retningslinjer udsendt anbefalingen om, at butikker skal ”undgå kø- og slagtilbud, aktiviteter og lignende, som kan skabe kødannelser og tæthed.” Det oplyser Jyllands-Posten.
Retningslinje mod tilbudskøer vækker undren
Dansk Detail har svært ved at forestille sig en genåbning uden slagtilbud.
”Vi har en fri prisdannelse, og regeringen kan ikke ved hjælp af anbefalinger styre den. Opgaven er at styre det sundhedsmæssige. Den vil naturligvis påvirke kundevolumen og håndtere det på den måde. Selvfølgelig skal butikker og centre overholde de sundhedsmæssige krav, men regering og myndigheder skal ikke diktere prisdannelse og salgsformen,” mener direktør i Dansk Detail, Jens Birkeholm.
Også den adm. direktør hos erhvervsorganisationen Dansk Mode & Textil, Thomas Klausen, har svært ved at se en detailhandel uden udsalg den kommende tid – især når butikkerne konkurrerer med den voksende onlinehandel.
”Alle skal sikre, at det sundhedsmæssige overholdes i kampen mod coronavirus. Men detailhandlen, især i vores branche, er præget af konstante tilbud og udsalg. Det bliver ikke mindre nu. Butikkerne er jo i direkte konkurrence med onlinehandlen, hvor priserne også præges af rabatter og tilbud i en tid som denne,” siger Thomas Klausen.
I en skriftlig kommentar til Finans skriver erhvervsminister Simon Kollerup om indblandingen i den frie prisfastsættelse:
”Butikker kan fortsat annoncere, have varer på tilbud og fastsætte deres egne priser, så længe stormagasiner, varehuse og andre store butikker undgår kø-tilbud, der medfører sammenstimlen af mange mennesker. Der er ikke tale om et forbud mod tilbud, men en anbefaling om, at undgå køer og mange mennesker samlet på det samme sted. Der er derfor heller ikke tale om indblanding i den fri prisfastsættelse, og annonceaviser med tilbud er fortsat tilladt.”
Foto: Unsplash