Det bæredygtige tøjmærke – kendt fra Løvens hule – rejser millioner og åbner 280 kvadratmeter flagship-butik i indre København.
Labfresh laver teknologisk herretøj, der er lugt- og pletfrit og fremstillet af genanvendte materialer. I 2018 deltog de i Løvens Hule og modtog en investering fra Tommy Ahlers. Labfresh har i dag kunder i 98 lande og er ejet af det dansk-hollandske par Kasper Brandi Petersen og Lotte Vink.
Retail-optimisme
Labfresh har rejst tre millioner kroner fra 140 eksisterende kunder via en crowdfunding-kampagne. Der er tale om en omfattende renovation. Labfresh og bygningsejeren Hines investerer tilsammen 3,8 millioner kroner i ombygningen, der blandt andet byder på vandinstallationer og en marmor-bar med Empirical Spirits-cocktails.
Labfresh har i forvejen en flagship-butik i Amsterdam, som åbnede sidste år efter en investering på tre millioner kroner fra 232 hollandske kunder.
”Vi vælger bevidst at investere i én luksusbutik per land i stedet for at have flere små butikker. 90 procent af vores salg er online, men det er ekstremt værdifuldt for os at være synlige og i direkte kontakt med vores kunder,” siger Kasper Brandi Petersen, medstifter af Labfresh i en pressemeddelelse.
Iværksætterparret er fra henholdsvis Amsterdam og København. Det har fra begyndelsen været en drøm at åbne en butik i hver af de to hovedstæder. Det var derfor en unik mulighed, der opstod, da lokalerne midt på den ikoniske Købmagergade var ledige:
“Vi har længe gået og ventet på den helt rette mulighed for at åbne en base midt i København, og nu dukkede der endelig noget op, som passede til vores unikke koncept. Der er sket rigtig meget på og omkring Strøget i København, hvor særligt Købmagergade har udviklet sig i en retning, som vi kunne se os være en del af.” siger Kasper Brandi Petersen.

Investering gennem crowdfunding
Pengene blev rejst på tre dage gennem en crowdfunding-kampagne. Den samme måde, som Labfresh sidste år rejste pengene til åbningen af deres første butik i Amsterdam.
”Vi rejste penge fra i alt 140 kunder. Mere end halvdelen af disse har før investeret i vores tidligere crowdfunding-kampagner. Det gør mig derfor enormt stolt, at folk vender tilbage og har lyst til at fortsætte med at bidrage til og at være med i vores rejse,” fortæller Kasper Brandi Petersen.
Ifølge Kasper Brandi Petersen var det oplagt for dem at gå crowdfunding-vejen igen ovenpå flere succesfulde kampagner tidligere:
“Vores tilhængere har spillet en afgørende rolle i Labfresh’ vækst og succes lige siden begyndelsen. Al produktudvikling og retail-ekspansion er finansieret af vores kunder. Vi har ikke engang en kassekredit. Vi bygger brandet sammen, og det forløb vil vi gerne fortsætte.”
Foto: Labfresh