Når mange kunder rykker online, begrænser det mulighederne for nyere modevirksomheder at opbygge deres brand i de traditionelle fysiske butikker, mener Boozt-direktøren. Derfor vil onlineportalen hjælpe spirende modetalenter i gang med forretningen online.
Onlinegiganten Boozt vil gerne bruge sin position i markedet og hjælpe nyere modebrands i gang med forretningen. TØJ – Fashion & Business Trends har talt med Boozt-direktør Hermann Haraldsson om, hvorfor det ligger onlineportalen på sinde at hjælpe de nye og mindre modebrands i gang.
Hvorfor er det sværere at opbygge sit brand i de traditionelle fysiske butikker i dag?
Jeg ved ikke, om det er blevet sværere at opbygge brandet i den enkelte butik. Men kendsgerningen er, at der er færre butikker i dag end tidligere, og derfor er der færre kunder, du som brand kan bygge en relation til i det fysiske distributionsled. Derfor forsøger vi at hjælpe vores partnere med at bygge deres brand online, da vi kan eksponere et brand til vores 2 mio. aktive nordiske kunder og stille vores platform til rådighed som brandcaster til den skandinaviske kunde.
Selv om digital handel stiger, så siger man jo også, at den fysiske tilstedeværelse og de fysiske butikker stadigvæk i høj grad har sin berettigelse – og at mange forbrugere stadigvæk søger mod de fysiske forretninger, for at få en oplevelse udover det sædvanlige. Hvad tænker Boozt om det?
Vi er helt enige.
Det bliver ikke en verden med 100 procent onlinesalg, da den fysiske tilstedeværelse kan noget, som online ikke kan. Du kan røre ved produktet, og du kan prøve det på med det samme, og hvis du køber det, kan du tage det med dig.
Vi arbejder selvfølgelig konstant på at reducere denne forskel ved at levere så hurtigt så muligt og at gøre det så nemt som muligt at returnere, hvis noget ikke passer. Et vigtigt parameter at tage ind i betragtningen er, at mange nye up-coming brands ikke er skabt på den traditionelle vis, hvor du som brand skal sikre dig en bred offline distribution for at komme ud til din kundegruppe, men en varieret distribution, fordi kundernes shoppingpræferencer er forskellige. Den digitale branding er en større del af nye brands’ strategi lige fra begyndelsen, og i nogle tilfælde bliver de skabt ud af en stærk og digital strategi.
Men tendensen er klar: Kunderne vælger i højere og højere grad at handle online, da udvalget og convenience-aspektet er en vigtig faktor for mange forbrugere. Om det ender med at blive 50 procent eller 70 procent onlinesalg, ved vi ikke, men vi er overbeviste om, at vi stadig er tidligt i onlinepenetrationen.
Hvorfor ligger det Boozt på sinde at hjælpe nyere brands i gang?
Nye brands, og især nye nordiske brands, er noget, vi enormt gerne vil introducere til vores kundebase. Vi ved, at vores kunder elsker at mikse forskellige brands og prispunkter, og derfor forsøger vi hele tiden at inspirere med nyere brands, der kan supplere de mere etablerede brands, vi har på webshoppen. Alle brands er jo nye på et tidspunkt, og vi vil gerne understøtte hele økosystemet i dansk og nordisk mode, så vi sikrer, at de nye designere og brands har en platform, der kan hjælpe dem med at nå deres nordiske kernekunde.
På hvilken måde hjælper/vil Boozt hjælpe nyere brands med at etablere sig i den digitale verden?
Ved at eksponere brandet til det rette segment af vores købestærke kunder, som vi kender så indgående. På baggrund af data ved vi hvilke kunder, der typisk vil være relevante for det enkelte brand, og dermed kan vi hjælpe brandet med at bygge relationer til nye kunder, der ellers kunne være svære at ramme.
Vi leverer den højeste kundetilfredshed i branchen. Vi har investeret en masse i vores platform og infrastruktur for hele tiden at gøre kundeoplevelsen bedre. Derudover er vi udelukkende nordisk-fokuserede og har særligt fokus på mid-to-premium segmentet. Inden for dette segment kender vi kunden allerbedst, og dermed har vi de bedste forudsætninger for at hjælpe det enkelte brand og nå ud til deres kunder bredere end ved en udelukkende offline distribution.
Er det noget, der vil komme mere fokus på fremadrettet i form at en ‘upcoming-kategori’ på portalen, eller hvordan tænker I at gøre kunder opmærksomme på de nye?
Ja, det kan ikke udelukkes. Vi har for nyligt indført ‘The Edit’, som er en sektion på Boozt.com, hvor man kan lære de enkelte brands bedre at kende samt blive inspireret i sin shopping. Her er det oplagt også at introducere nye interessante brands.
Har I konkrete eksempler på, hvilke nyere brands I har på portalen, som I har hjulpet i gang den vej igennem? Og I så fald, hvordan er disse brands hjulpet, og hvordan er det gået dem?
For en lang række stærke danske brands udgør vi en pæn andel af deres omsætning, der i dag kan være stor, men som var markant mindre, da de første gang blev introduceret på Boozt.com. Vi er en del af et brands’ økosystem på samme måde, som brandet er en del af vores økosystem. På den måde kan vi hjælpe hinanden, og det er sådan vi forsøger at bygge vores brand-partnerskaber.
Nyere brands, som vi investerer i på portalen, er eksempelvis Self-Cinema, Shaka Footwear, Hosbjerg, BLS Hafnia, Nikben, Varley, Cras og A. Kjærbede.
Foto: Hermann Haraldsson