Covid-19 får modeportalen til at opjustere forventningerne til 2020. Flere mandlige kunder og eksplosiv vækst i outlet-forretning skæpper godt i kassen.
I april forventede det dansk-svenske onlinemodeselskab Boozt.com et millionunderskud i driftsresultatet på baggrund af en ekstraordinær nedskrivning på 58 mio. kroner. Nedskrivningen var en af måderne, hvorpå modeportalen forsøgte at tilpasse sig den nye virkelighed med en forventning om dæmpet efterspørgsel.
Nu har accelerationen i forbrugernes onlinehandel som følge af de nedlukkede butikker resulteret i massiv medvind hos Boozt.com. Onlinemodebutikken kan derfor opjustere forventningerne til hele regnskabsåret for 2020. Det oplyser Børsen.
Boozt.com venter i andet kvartal en vækst på mellem 35 til 40 procent og en driftsmargin på over 10 procent.
Flere mandlige kunder
Det er flere ting, der ligger til grund for den positive udvikling. For det første har Covid-19 skaffet Boozt.com flere mandlige kunder, hvilket ifølge Boozt.coms adm. direktør, Hermann Haraldsson, blandt andet giver modeselskabet færre omkostninger til returvarer.
”Kvinder er parate til at eksperimentere. De køber en kjole, passer den, så er alt godt – passer den ikke, så returnerer de blot. Mænd er mere loyale og holder sig typisk til deres yndlingsmærker. De køber de jeans og skjorter, de plejer. Det giver os færre omkostninger til returvarer og det er langt nemmere at forudse, hvad mænd vil købe,” udtaler han til Børsen.
Outlet-succes
Derudover er omsætningen i outlet-forretningen Boozlet.com nærmest eksploderet. Salget på outlet-forretningen stiger i april, maj og juni med 175 procent – det er næsten en tredobling. Tanken med outlet-forretningen var oprindeligt at sælge tøj, som stadig ligger på lager, når næste sæsons modevarer skal ind i sortimentet.
Det koncept fik et boost, da Covid-19 fik lagrene hos flere tøjproducenter til at bugne, og forbrugere til at kigge efter billigere varer.
”Der er rigtig mange varer derude i øjeblikket. Dem kan vi hjælpe modemærkerne af med, samtidig med at hver kunde får mulighed for at købe til en god pris. Vi siger til tøjproducenterne, at vi gerne vil betale hurtigt – men vi skal have en stor rabat. Og mange forbrugere vil gerne købe tøj, som er lanceret for et eller to år siden, når vi kan give mellem 50 til 70 procent rabat,” forklarer Hermann Haraldsson og tilføjer, at Booztlet.com fylder mellem 10 til 15 procent af onlinemodebutikkens samlede forretning.
Genåbningen bremser ikke væksten
Ifølge Hermann Harraldsson, har Boozt.com ikke mærket meget til genåbningen. Det oplyser Detailfolk.
Med den seneste opjustering venter modeselskabet nu mellem 20 til 25 procent vækst i sin samlede forretning og vil dermed lande på mellem 3 til 3,1 mia. kroner i 2020.
Foto: Boozt