Dansk e-handel er i milliardunderskud, fordi danske forbrugere vælger at klikke varer hjem fra udlandet, frem for at handle på danske webshops. Få fire gode råd til din webshop. 

Danske webshops omsætter for 10 mia. kroner til udlandske forbrugere inden for e-handel, mens det blev forventet, at danskerne købte for 45 mia. kroner på udenlandske webshops i 2017. Det skaber et markant underskud i e-handelsbalancen; Dansk Industri har registreret et minus på omkring 35 mia. kroner.

Det store underskud kan henføres til store spillere på det internationale e-handelmarked, eksempelvis Amazon, Zalando og Boozt, som får en langt større andel af danskernes onlinekøb, end hvad danske virksomheder sælger til udenlandske forbrugere.

Læs også: E-handel: B2B-virksomheder halter bagefter 

Få danske virksomheder har haft succes med at skabe nye markeder via internethandel, eksempelvis modevirksomhederne Masai Clothing Company og Zizzi, som er lykkedes i blandt andet Tyskland, UK, Holland og på det skandinaviske marked.

Begrænsede successer opfordrer til assistance
Makesyoulocal er en international virksomhed med speciale inden for e-handel, som  hjælper danske onlineshops til succes i udlandet.

Det er forskelligt fra branche til branche, hvordan man opnår succes inden for e-handelseksport, men ifølge Makesyoulocal eksisterer der en række grundlæggende regler, som forudsætter vellykket e-handel i international sammenhæng:

 

  1. Brand-owner:
    Brand-owners er ofte bedre stillet end forhandlere. En brand-owner har større marginal på produkter, og derfor skal både markedsføringen, og den differentierede købsoplevelse, finansieres.
  2. Lokal tilpasning:
    Det er vigtigt at skabe en tryg købeoplevelse, og i den sammenhæng er det afgørende at overveje både kultur, sprog, lokale vaner og betalingsmidler. Hvis kunden ikke er tryg, køber vedkommende hos en lokal konkurrent.
  3. Kundeservice:
    Det er vigtigt at opbygge en god relation til kunderne, og derfor har platforme med adgang til både chat, mail og telefon en fordel. Kunderne skal komme igen, og det sørger den gode kundeserviceoplevelse for. Det kræver en kundeservicemedarbejder, som har gode forudsætninger for at kunne håndtere det lokale miljø.
  4. Markedsføring:
    Det er afgørende, at virksomheden kan tilpasse sig nye eksportmarkeder samt nye medie- og kommunikationsplatforme/vaner. Det, som skaber succes nogle år, skaber ikke nødvendigvis succes de efterfølgende år på et nyt marked.

 

Makesyoulocal har siden 2010 hjulpet hundredevis af danske virksomheder med både at træffe strategiske beslutninger, lokalisere webshops, kundeservice og markedsføring på eksportmarkederne.