Efter 141 år i Danmark går taskevirksomheden Neye nu nye veje og åbner sin første butik i udlandet på trods af inflation, krig i Europa og lav forbrugertillid.

Neye, som blev grundlagt i 1881 af Johannes Neye på strøget i København, har i 141 år holdt sig til det danske marked. Men nu er tiden kommet til at udvide med virksomhedens første butik i udlandet. Det skriver Børsen.

Udvidelsen sker trods inflation, krig i Europa og den laveste forbrugertillid i 48 år. Men ifølge administrerende direktør i Neye, Camilla Raffnsøe, er timingen alligevel den rette.

”Vi har nået et mætningspunkt i Danmark, hvor vi højst kan åbne en til to butikker mere. Det danske marked er ved at være mættet for yderligere ekspansion, og så er det klart, at man begynder at se sig om. Timingen i forhold til den økonomiske situation og lave forbrugertillid kan man selvfølgelig altid diskutere, men vi er her på det lange sigt, og derfor fastholder vi vores plan og åbner nu,” fortæller hun Børsen.

Det bliver i første omgang shoppingcenteret Emporia i Malmø, der får fornøjelsen af at huse en Neye-butik, og hvis åbningen går som forventet, er der flere svenske byer i kikkerten, hvorefter Neye skuer mod resten af Norden.

Hos Neye ser man naturligvis på den faldende forbrugertillid og den globale økonomiske situation med alvor, men der er stadig en optimisme at spore hos taskeproducenten, der også har købt ekstra handsker, hjemmesko og strømper ind for at imødekomme den formodede højere efterspørgsel på praktiske julegaver.

”Vi er ramt som alle andre, og vi kan også mærke, at der er en opbremsning i forbruget. Når forbrugertilliden er så lav, har det naturligvis en yderligere negativ effekt på den nedtur, som vi oplever lige nu med meget høje renter og meget høj inflation. Men vi har is i maven og satser på, at dette ikke er en situation, der kommer til at vare i flere år,” siger Camilla Raffnsøe.

Neye har haft planer om at ekspandere i et par år, men det satte nedlukningerne under corona en stopper for. 2020 og 2021 var da også særdeles hårde for taskekoncernen, der begge år endte med et underskud på henholdsvis 4,3 og 5,5 millioner kroner. I år forventer virksomheden et overskud på 346 millioner kroner og regner med et overskud på omkring 350 millioner til næste år.

Foto: Neye