Danske forbrugere vælger udenlandske e-handelskæmper fra

E-handlen er eksploderet under Covid-19-krisen, og de danske forbrugere har for alvor fået øjnene op for de danske netbutikker, og derfor har de udenlandske giganter såsom Amazon, Wish og Ebay tabt terræn. Det viser den seneste e-handelsanalyse fra Dansk Erhverv.

”Det er i den grad et stort anerkendende klap på skulderen til de danske netbutikker, som virkelig har knoklet for at få flere forbrugere til at komme ’hjem’ igen – både under coronakrisen, men også tidligere.”

Sådan lyder reaktionen fra e-handelsdirektør hos Dansk Erhverv, Niels Ralund, på den seneste e-handelsanalyse. For selv om de udenlandske giganter fortsat står for en stor del af den samlede e-handel, så tegner der sig et billede af, at danskerne i stigende grad handler i de danske netbutikker.

Ifølge analysen er danskerne fortsat begejstrede for tyske Zalando, men flere forbrugere har i 2020 vendt ryggen til nogle af de udenlandske giganter såsom Amazon, Wish og Ebay.

”Vi kan ikke med sikkerhed sige, om forbruget er flyttet over i mindre udenlandske netbutikker, eller om forbrugerne har valgt at handle i danske netbutikker. Vores vurdering er dog, at det sidste i høj grad er tilfældet, da vi har set en voldsom fremgang i store dele af den danske e-handelsbranche.”

Foto: Dansk Erhverv
De danske netbutikker gør det rigtig godt

Den positive udvikling viser ifølge Niels Ralund, at der under coronakrisen er kommet mere fokus på, at det betyder noget, hvor man handler. De danske forbrugere er blevet mere bevidste om at støtte dansk erhvervsliv, og derfor tænker de sig om en ekstra gang, hvis en bestemt vare både er tilgængelig i en dansk og i en udenlandsk netbutik.

Samtidig er udviklingen et udtryk for, at de danske netbutikker gør det rigtig godt. Ifølge analysen vil forbrugerne fortsætte med at handle mere i de danske netbutikker i 2021.

Niels Ralund slår dog fast, at det er vigtigt at fastholde momentum:

”Der er stadig masser at arbejde for. Netbutikkerne skal fortsætte med at udvikle løsninger og give kunderne gode oplevelser, og vi og politikerne skal sikre, at virksomhederne har de bedste forhold, så vi sikrer en fair konkurrence. Hvis vi ikke gør det, er jeg sikker på, at Amazon og co. står klar til at tage imod forbrugerne med åbne arme.”

Foto: Unsplash