Udfordringen med kinesiske kopivarer vokser for danske virksomheder – især for skobranchen. En delegation af danske myndigheder og virksomheder skal hjælpe med at komme problemet til livs.
Flere danske virksomheder oplever store udfordringer med kinesiske kopivarer. I en pressemeddelelse skriver Patent- og Varemærkestyrelsen, at den voksende e-handel med store internationale forhandlere som eBay, Amazon og Alibaba kan være en af de store syndere til problemet. En undersøgelse foretaget af EUIPO og OECD viser nemlig, at kopivarerne kommer ind i Danmark i form af småforsendelser, der bliver sendt direkte hjem til forbrugeren, fremfor store leverancer mellem leverandør og forhandler.
Ifølge tal fra undersøgelsen var 63 procent af de varemærkeforfalskede og piratkopierede varer, som toldmyndighederne beslaglagde i perioden 2010 til 2017, nemlig små pakker.
Det er særligt virksomhederne i skobranchen, der er hårdt ramt af de piratkopierede varer fra Kina. Undersøgelsen viser, at hele 92 procent af de beslaglagte pakker indeholdte fodtøj.
En af de virksomheder i skobranchen, der særligt oplever kopivarer som en stor udfordring, er skoproducenten Ecco. De må, ligesom mange andre virksomheder, i stigende grad kæmpe imod for at beskytte deres varemærker og design.
”Kopivarer fra Kina er stadig et problem for os, og behovet for at forhindre salg og distribution af kopivarer er mere presserende end nogensinde,” udtaler Michal Solhøj, der har det globale ansvar for Eccos immaterielle rettigheder.
I dialog med kinesiske myndigheder og virksomheder
For at komme problemet til livs er Patent- og Varemærkestyrelsen taget til Kina med en delegation af de største danske virksomheder. De skal mødes med den kinesiske myndighed for varemærker og patenter, CNIPA, ligesom de også skal have et møde med e-forhandleren Alibaba.
”Vi oplever, at de kinesiske myndigheder i stigende grad tager immaterielle rettigheder alvorligt, og der er et særligt momentum for at tage et stort skridt frem ad nu, hvor landet selv satser hårdt på at blive en global innovativ spiller,” siger Sune Stampe Sørensen, der er direktør i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Michael Solhøj anser også delegationen som vigtig i kampen mod de kinesiske kopivarer:
”Det er afgørende, at vi kan komme i tæt dialog med både myndigheder og virksomheder, der kan spille en vigtig rolle i bekæmpelsen af kopivarer,” udtaler han.