Det er ikke længere kortsigtet profit, der skal drive detailhandlen. Covid-19 stiller nemlig nye krav, som kræver omstillingsparathed, hvis man skal gøre sig håb om at kunne navigere i corona-farvandet.
Retail og e-tail handler i bund og grund om at sælge varer. Noget, der gennem mange årtier har skabt både mening, jobs og liv – både samfundsmæssigt og lokalt. Detailhandlen har dog forandret sig markant gennem årene, hvormed varer, pris, markedsføring og tilgængelighed ikke længere er nok.
I den nye virkelighed, hvor forbrugerne er omstillingsparate, og hvor cirkulær økonomi og ansvarligt forbrug er en selvfølge, forventes der mere af aktørerne i retailsektoren. Forventninger, som coronakrisen desuden har accelereret.
I dag forventes det, at man tager ansvar for både det nære og det fjerne, medarbejdere, kunder, samfund og planeten. Detailhandlens agenda strækker sig altså længere end til blot kortsigtet profit: Nu skal der også tages hånd om den globale agenda.
Den globale agenda, som er kommet i kølvandet på virusudbruddet, handler både om krisehåndtering og klimakamp. Bæredygtighedsbegrebet er blevet udvidet og dækker nu over både samfundsansvar, socialt ansvar og mening i en verden, hvor globalisering både har positive og negative effekter.
De nye krav og forventninger til detailhandlen rummer både trusler og muligheder samtidig med, at de kræver stor omstillingsparathed hos både store og små spillere i kampen for at navigere i corona-farvandet.
Til heldagskonferencen New Retail Day 2020, som Detailforum og pej gruppen i fællesskab står bag, kan du blive klogere på netop disse krav fra dem, der allerede er i gang med omstillingen til en ny og mere samfundsansvarlig tilgang til detailhandel.
Du vil kunne opleve inspirerende foredrag med aktører såsom Michael Løve fra Salling Group, Peter G. Jørgensen fra Boozt og trendforsker og ejer af pej gruppen, Louise Byg Kongsholm.
New Retail Day afvikles i Aarhus og København henholdsvis den 6. oktober og den 8. oktober 2020 fra klokken 8:00 til 16:00, hvor der vil være sørget for fuld forplejning og drikke hele dagen.
Læs mere om New Retail Day, og hvad der er inkluderet i billetprisen her.
Foto: Unsplash.com