Efter det hårde slag, som tøjbranchen fik i begyndelsen af coronakrisen, viser nye tal fra FDIH, at nethandlen nu har formået at rejse sig. ”Vi er sikre på, at vi vil vokse dobbeltcifret i 2020,” lyder det fra en modegigant.
Der er så småt kommet liv i gaderne, og storcentrenes svingdøre kører atter sin gang. Dog kæmper detailhandlen fortsat under de svære vilkår, som Covid-19 har medført. Anderledes ser det ud for de digitale tøjbutikker, der nu er ved at indhente det tabte. Det viser en ny analyse fra FDIH.
I analysen svarer en tredjedel af forbrugerne ja til at have købt enten tøj, sko eller accessories den sidste uge i april imod en fjerdedel i marts måned.
”Når alle større arrangementer bliver aflyst, og danskerne i høj grad holder sig hjemme, så er det ingen selvfølge, at der stadig er efterspørgsel hos online tøjbutikker. At nethandlen alligevel har formået at vende tilbage efter det hårde slag, som tøjbranchen fik sig, da samfundet lukkede ned i starten af marts, er glædeligt,” fortæller adm. direktør hos FDIH, Niels Ralund.
Boozt og Zalando på banen igen
Modeportalen Boozt.com kunne for få dage siden fremlægge kvartalregnskabet for de første tre måneder af 2020, hvor virksomheden måtte se sig ramt af forbrugernes dalende tøjindkøb. Dog har Boozt.com oplevet markant fremgang i april og maj og er positivt stemt overfor fremtiden, hvor der forventes en stigning i omsætningen på 10 til 20 procent.
Zalando tager ligeledes del i de positive forventninger til resten af året.
”Vi er sikre på, at vi vil vokse dobbeltcifret og med et klart overskud i 2020. Dette vil give vores partnere mulighed for at vokse og få markedsandel i et udfordrende økonomisk miljø ved at bygge deres forretning på Zalando,” udtaler CEO for Zalando, Rubin Ritter.
Foto: Unsplash