”Vi er i en situation, hvor alle må begynde at tænke på, hvordan vi hurtigt kommer i gang på den anden side.” Sådan lyder det fra én ud af mange danske detailvirksomheder.

Siden sidste uge, hvor coronakrisen for alvor eskalerede, er presset vokset på det danske erhvervsliv. Det gælder især detailhandlen, som er præget af et brat fald i salget og utallige butikslukninger. Det oplyser Finans.

Detailkæder og leverandører oplever et pres på alle led i værdikæden og vælger nu at annullere ordrer, ændre betalingsbetingelser over for leverandører eller helt standse betalingerne i den aktuelle situation.

Blandt andet den danske detailkæde Sport24 har meddelt leverandørerne, at der i denne tid ikke modtages ordrer, og betalinger kun finder sted ad hoc.

”Vi er i en situation, hvor alle må begynde at tænke på, hvordan vi hurtigt kommer i gang på den anden side. Derfor er der brug for, at vi i alle led fastfryser vores økonomi på en række områder – indtil vi ved, hvor det her ender. Det vigtige er, at der er penge i kassen til lønninger de næste måneder. Ellers vil mange virksomheder jo ikke være her på den anden side,” fortæller adm. direktør i Sport24, Henrik Bruun, til Finans.

Sport24 har i første omgang lukket sine center- og strøgbutikker, hvor outletbutikkerne fortsat er åbne.

Udover det store fokus på krisen her og nu, er der i hele tøj- og detailhandlen ligeledes fokus på, hvad der sker, når restriktionerne i danskernes adfærd ophæves igen.

Anders Freund, den adm. direktør hos modevirksomheden Moss Copenhagen, mener, at det er afgørende at små virksomheder også overlever krisen. Han fastslår derfor, at det er fint med hjælpepakker fra regeringen til virksomheder som hans – men at det reelt set er bedre at sende dem ud til de små, selvstændige erhvervsdrivende.

”Problemet er, at vi alle forsøger at sikre os selv og ikke tør kigge ud over egen næsetip. Giv de små erhvervsdrivende flere af pengene i stedet for firmaer som os. Det kan nemt lyde arrogant at sige, og jeg ved godt, at vi alle står med forskellige udfordringer. Men kunder, der aftager varerne i detailhandlen, er afgørende. Uden dem er der ingen eksistensgrundlag for virksomheder som os efter sommerferien,” udtaler Anders Freund.