Covid-19 fortsætter med at skille vandene hos de danske netbutikker. Nu er der dog generel fremgang at spore – en fremgang, der ifølge nye tal fra FDIH blandt andet er båret af en strøm af nye kunder.
Coronakrisen påvirker danske netbutikker på vidt forskellig vis. Mens nogle skal trykke i speederen i bund, skal andre hive i håndbremsen. Nu er der dog generel vækst og fremgang i sigte, der giver tro på fremtiden. Det viser nye tal fra FDIH.
“Over halvdelen af netbutikkerne har fremgang, og for knap en tredjedel er der tale om fremgang på mindst 50 procent. Samtidig er andelen med faldende salg halveret, så det går den rigtige vej,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.
Niels Ralund forklarer ligeledes, at den nye undersøgelse giver et mere præcist billede af væksten i forhold til tidligere analyser, hvor netbutikkerne blot kunne svare, at de havde mere end 25 procent vækst, for der er, ifølge de nye tal, mange der har haft en vækst på meget mere.
Varelevering er stadig en udfordring
På trods af den generelle fremgang, er der dog stadig grund til bekymring. 10 procent af butikkerne har nemlig markant nedgang i salget, og desværre er der også en stigende tendens til udfordringer i forhold til at få varerne hjem.
I undersøgelsen, der er foretaget den 30. marts, omkring to uger efter nedlukningen, svarer 22 procent af netbutikkerne, at varetilgangen svigter, hvor der i den nye analyse er 30 procent, der svarer det samme.
“Vi kan håbe, at de butikker, der har det ekstremt svært, forhåbentligt kan blive hjulpet i gang, når Danmark og resten af verden åbner mere igen. Det samme gælder vareleveringen, som i den grad er en global udfordring,” siger Niels Ralund.
Nye kunder og flere ansættelser
Hos forbrugerne er den første nervøsitet ved at bestille varer online afløst af et reelt behov for at få løst hverdagens praktiske udfordringer uden for meget menneskelig kontakt. De kunder, der før var tilbageholdende, springer nu ud i det. Det er denne nye strøm af kunder, der udgør en stor del af væksten ifølge FDIH.
Syv ud af ti netbutikker mener, at coronakrisen har accelereret e-handlens udvikling, og at kunderne vil fortsætte med at handle mere på nettet efter krisen.
”Danske netbutikker er knalddygtige, og det har endnu flere kunder fået øjnene op for. Derfor er jeg helt enig og tror, at vi vil se en langvarig positiv effekt af krisen,” siger Niels Ralund.
Den generelle fremgang og vækst er dog ikke det eneste, der er værd at glæde sig over. Blandt netbutikkerne er der nemlig flere, som hyrer end fyrer. Nemlig.com har blandt andet budt intet mindre end 400 nye medarbejdere velkommen de sidste syv uger.