“Vi havde forudset en perfekt e-handelsstorm, og det fik vi.” Sådan lyder konklusionen om Black Week fra e-handelsdirektøren i Dansk Erhverv. Også hos Zalando og Boozt var handelsugen succesfuld.
Der var lagt op til en stor handelsuge i uge 48 – den såkaldte Black Week. Set i lyset af tidligere år og det voksende onlinesalg grundet Covid-19 var ugen spået til at slå alle rekorder – og det gjorde den.
“Vi havde forudset en perfekt e-handelsplatform, og det fik vi. Forbrugerne begyndte allerede mandag at shoppe løs, og de stoppede først søndag aften. Vores forsigtige bud er, at forbrugerne i løbet af ugen brugte mere end 3 mia. kroner alene i de danske netbutikker,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Mobilepay Online oplevede også sin travleste uge nogensinde. Omsætningen for hele ugen rundede 1,2 mia. kroner, hvilket er en vækst på 48 procent i forhold til 2019.
Zalando får 1 mio. nye kunder
Danskernes foretrukne modewebshop Zalando oplevede under Black Week, eller Cyber Week som Zalando kalder det, en rekordhøj kundetilvækst med mere end 1 mio. nye kunder.
“Cyber Week 2020 har været endnu en milepæl i vores platformstrategi, der har bidraget til at styrke salget via partnerprogram. Vi har været glade for at kunne facilitere deltagelse for nye og eksisterende fysiske butikker, der har været hårdt ramt af lockdown midt i en højsæson via vores nye Connected Retail-program. Vi ser frem til at udvide dette yderligere i 2021,” udtaler David Schneider, der er CO-CEO i Zalando.
I de travleste perioder i løbet af ugen oplevede Zalando, at der blev lagt 7.500 ordrer i minuttet.
Boozt opjusterer og udbetaler bonus
Den anden onlinegigant Boozt havde ligeledes en Black Week, der lå langt over forventningerne. Derfor har modeportalen nu endnu en gang justeret forventningerne til 2020 til at blive 25 procent over sidste år.
EBIT justeres til 5,5-6,5 procent, og det er lavere end ellers udmeldt fra Boozt. Årsagen til en lavere EBIT.margin skyldes, at Boozt har valgt at udbetale en bonus til sine medarbejdere, der svarer til 10 mio. svenske kroner i alt.
“Vi havde et solid momentum under hele Black Friday-week, på selve Black Friday og i weekenden inklusive Cyber Monday,” skriver Boozt i en pressemeddelelse og fortsætter:
“Tendensen vi i år har set er, at segmenterne Kids, Sport, Beauty og Mens fortsætter med at vækste. Det har også været spændende at se, at vores nylancerede Home-kategori gjorde det rigtig godt og lever klart op til vores ambitioner.”
Under Black Week bød Boozt 100.000 nye kunder velkommen.
Foto: Pixabay