Nu har den danske herretøjskæde Mr. endnu en gang skrevet et åbent brev til Mette Frederiksen i håb om hjælp til detailbranchen, efter det på pressemødet i går blev anbefalet at klare julehandlen online. 


I et åbent brev til Statsminister Mette Frederiksen

Frank Hoffmann, formand i indkøbsforeningen af 1964 A.M.B.A, som står bag tøjkæderne Din Tøjmand og Mr., og Frank Skovgaard, adm. direktør


Kære Mette Frederiksen

Vi har brug for en fair behandling.

Efter pressemødet mandag middag er vi i detailbranchen nu igen nødt til at gøre opmærksom på os selv. Vi søger i princippet ikke støtteordninger, men derimod muligheden for at klare os selv. Så I skal ikke gøre det umuligt for os. Det er vigtigere nu end nogensinde at bakke op om detailhandlen, hvis vi altså ønsker byer og storcentre skal bevares fremadrettet.

Julehandlen er vores absolut vigtigste salgsmåned. December udgør omsætningsmæssigt langt over dobbelt så meget som en almindelig måned. Det er katastrofalt for detailhandlen at miste bare 10-20 procent af denne omsætning. Og når hjælpepakkerne så indtil nu ser ud til at være lig 0 kroner, kan det i værste fald betyde, at bymidte og centerbutikker må lukke. Vi får indtil nu ingen kompensation for tabt omsætning. Det gjorde vi i foråret – OG TAK FOR DET.

Butikkerne har været hårdt prøvet i 2020 – alt fra tvangslukninger, begrænsninger, afmærkninger, afspritning og nu i dag på pressemødet en anbefaling om at droppe den normale gang i butikkerne.

Butikkerne er mere end klar til at tage imod kunderne i denne for os vigtige måned. Vi har lavet afstandsmarkeringer, sat sprit frem, bruger mundbind og visir i alle butikkerne, men der er langt mellem kunderne. Den danske mand køber nyt tøj, når han skal bruge det, og med aflysninger på stribe – både når det gælder julefrokoster og andre sammenkomster – så oplevede vi allerede inden dagens udmeldinger på pressemødet et langt mindre behov for at købe tøj. Desuden medvirker hjemmearbejde heller ikke til at mændene køber nyt tøj.

Det er i stor stil de lokale butikker, der betaler for byens juleudsmykning og også dem, der bakker op om foreningslivet med sponsorater med mere, så vi tænker, at butikkerne er vigtige for de enkelte byers eksistens og udvikling fremadrettet. Også efter jul.

 

I KAN HJÆLPE OS VED AT:
  • Revurdere hjælpepakkerne.
  • Opfordre folk til at handle lokalt i butikkerne – naturligvis med forsvarlig afstand.
  • Give bedre fradragsmuligheder på personaletøj og -gaver.
  • Overveje andre tiltag, som kan hjælpe en presset detailbranche.

Når I på pressemødet opfordrer befolkningen til at handle på nettet, skal du vide, det går hårdt ud over alle i detailbranchen. Selvfølgelig har mange detailbutikker også nethandel, men de helt store spillere er udenlandske – svenske, engelske og tyske. I ønsker vel ikke, at folk skal handle deres julegaver på udenlandske webshops, så pengene ender i udlandet?

Normalt får mange danskere deres online pakker leveret enten til arbejdspladsen eller pakkeshops/udleveringssteder. I opfordrer danskerne til at arbejde hjemmefra, så de fleste pakker vil blive leveret via pakkeshops og udleveringssteder, hvor folk så skal hen at stå i kø for at hente deres køb – er dette mere sikkert end at hente sine varer i den lokale butik?

Vi har vist alle stået som sild i en tønde ved afhentning af en pakke købt online enten Black Friday eller op til jul, og vi tror ikke, at køen bliver kortere i år, når I kommer med en opfordring til at handle online. Så husk at opfordre til hjemmelevering, hvis det skal virke.

I opfordrer også til, at hvis man alligevel ønsker at handle i de lokale butikker, så skal man udnytte hele åbningstiden. For os i detailhandlen betyder det, at vi ikke kan reducere vores omkostninger, da der skal være personale i butikken i mange timer med den udvidede åbningstid op til jul.

Det er ikke farligt at komme i de danske butikker. Der er god afstand, og personalet har allerede vænnet sig til at holde afstand. Så lad være med at skræmme kunderne ud af byerne/storcentrene, hvor vores butikker kæmper for at overleve.

Sidst, men ikke mindst, så er en shoppingoplevelse i den lokale by eller det lokale center mange gange sat i forbindelse med et hyggebesøg på en café eller restaurant, men i de 38 kommuner, hvor I nu lukker for servering, kan kunderne ikke få slukket tørsten eller stillet sulten, når de handler. Alt sammen et skridt i den forkerte retning for en presset detailhandel.

Foto: Pexels


Holdningen i ovenstående er skribenternes egne og ikke et udtryk for redaktionens holdning