H&M Groups salg tager et stort dyk

I forlængelse med storcentrenes genåbning lysner det for H&M Groups mange butikker. Dog viser nye tal fra modegiganten, at salget er faldet med mere end 50 procent, og at 60 procent af butikkerne rundt om i verden fortsat er lukket.

Den svenske modegigant slipper ikke udenom coronavirussets greb. I midten af marts kunne H&M Group fremlægge salgsrapporten for årets første kvartal, der bar præg af faldende efterspørgsel og utallige butikslukninger. Hele 80 procent af koncernens butikker har været lukket i denne periode.

Nu lysner det for H&M Group, der i slutningen af april begyndte en gradvis åbning af deres butikker på gadestrøgene i Danmark. Derudover har regeringen nu givet grønt lys til storcentrene, som giver H&M mulighed for at genåbne samtlige butikker den 11. maj.

Dog er salget i butikkerne i første omgang dæmpet, og hele 60 procent af H&M Groups butikker på globalt plan er forsat lukkede. Det oplyser koncernen i en pressemeddelelse om den finansielle situation.

H&M’s salg i perioden fra den 1. marts til den 6. maj er faldet med 57 procent sammenlignet med samme periode sidste år. Onlinesalget, der er åbent for 46 ud af koncernens 51 onlinemarkeder, er steget med 32 procent i samme periode.

For at få hånd om den negative salgsudvikling implementerer H&M Group en række foranstaltninger inden for indkøb, investeringer, husleje og personaleomkostninger. Disse tiltag vil dog ikke kunne hamle op med det markante dyk i salget i andet kvartal.

”Andet kvartal vil resultere i et tab, da de gennemførte foranstaltninger ikke kompenserer for det betydelige fald i salget. H&M Groups likviditet er god, og vi fokuserer nu på at sikre økonomisk fleksibilitet og handlefrihed på de bedst mulige vilkår i et udfordrende marked,” fortæller H&M Group i pressemeddelelsen.

 

Foto: H&M Group