Udbuddet af butikslokaler stiger på trods af det økonomiske opsving, og især Region Hovedstaden mærker tendensen. Forklaringen skal blandt andet skal findes i nethandel, hård konkurrence på dagligvaremarkedet og højkonjunktur.
På trods af et solidt økonomisk opsving, rekordhøj beskæftigelse samt det laveste antal af udbudte kontorer og lager- og produktionslokaler i de seneste 8-10 år, er der sket en stigning i andelen af udbudte butikslokaler, hvor tendensen er særlig udpræget i Region Hovedstaden. Det viser tal fra Ejendomstovet.dk.
”På landsplan er 6,2 procent af butikslokalerne udbudt lige nu, og det er den højeste andel i tre år. Tallet er endda kun en anelse lavere end i perioden 2012-15, da allerflest butikslokaler var udbudt. Udviklingen har været mest udtalt i Region Hovedstaden med lidt over en fjerdedel af samtlige butikskvadratmeter i landet: Her er 4,8 procent af arealerne udbudt i øjeblikket, og det er faktisk det højeste, vi har kunnet registrere i regionen i de 16 år, vi har data fra,” siger Mette B. Dehn, presseansvarlig for Ejendomtorvet.dk, i en pressemeddelelse.
Flere faktorer bliver udpeget i forbindelse med de mange tomme lokaler. Blandt andet peger Mikael Hartmann, bestyrelsesmedlem i Dansk Ejendomsmæglerforening og formand for erhvervsudvalget, på, at konkurrencen på dagligvaremarkedet har betydet flere lukkede butikker. Han mener også, at det økonomiske opsving har været en påvirkende faktor.
”Stigningen i udbuddet af butikslokaler hænger blandt andet sammen med højkonjunkturen, som har betydet, at der er kommet flere nybyggede og nyudviklede ejendomme på markedet. I København by og Københavns omegn er omkring 11 procent af de udbudte lokaler således nybyggeri. Det afspejler, at mange tør bygge nyt på grund af de gode tider,” fortæller han.
E-handel har også været med til at påvirke tallene, hvor det især har været svært for provinsbyer og udkantsområder til storbyer at opretholde butiksliv, forklarer Peter Winther, partner og adm. direktør i Colliers International.