Den spanske Zara-ejer vil nedlukke et stort antal butikker verden over efter et næsten halveret salg i første kvartal af 2020/2021.

Coronakrisen har ramt mode- og skobranchen hårdt. Faktisk viser nye tal fra Euromonitor International, at omsætningen på tøj og sko forventes at falde med 15 til 20 procent i gennemsnit, hvilket er en af de mest markante nedgange blandt verdens industrier.

Derudover får den nye virkelighed, hvor social distancering nu udgør en naturlig del af vores hverdag, flere i branchen til at genoverveje rentabiliteten og formålet ved de fysiske butikker. Det oplyser Euromonitor International i en pressemeddelelse.

“Retailere agerer i en ny virkelighed. I modsætningen til mange andre industrier, hvor chokket måske rammer alle, er der her nogle retailere, der oplever uforudset efterspørgsel mens andre kæmper for overlevelse. Tøj- og skoforhandlere er blandt dem, der er hårdest ramt. Butiksstrømmene vil højst sandsynligt blive ved med at være påvirket sammenlignet med 2019 i takt med at forbrugerne vil undgå større forsamlinger. Derudover vil pandemien accelerere skiftet fra forbruget i de fysiske butikker til onlineforbrug,” forklarer Michelle Evans, Senior Head of Digital Consumer ved Euromonitor International.

Det har nu fået Inditex, der igår kunne fremlægge et tab på 409 mio. euro i det første kvartal af 2020/2021, til at varsle en nedlukning af op imod 1200 butikker verden over, hvor det forventes at gå værst ud over butikker i Europa og Asien. Det oplyser Finans.

Det fremgår ikke, om beslutningen får konsekvenser for nogle af de fire Zara-butikker i Danmark.

Modekoncernens regnskab i første kvartal af 2020/2021 melder om et fald i salget på 44 procent og et underskud på 409 mio. euro i kvartalet, der tæller februar til april. Det er Inditexs første underskud, siden selskabet blev børsnoteret i 2001.

Inditexs onlinesalg steg dog med 50 procent i perioden og var i april næsten dobbelt så højt som normalt. Planen er nu, at onlinesalget skal udgøre 25 procent af koncernens samlede salg i 2022 sammenlignet med 14 procent i 2019.

 

Foto: Zara, Inditex