Årets julehandel på nettet går i fodsporene på Black Week og sætter ny rekord. Det spår nye tal fra Dansk Erhverv.

Pandemien har selvsagt skabt en ændring i forbrugeradfærden og sat turbo på onlinehandlen. Samtidigt bløder de fysiske tøjbutikker, og det har ikke hjulpet, at statsministeren på pressemødet for nyligt opfordrede forbrugerne til at handle julegaverne online.

Sidstnævnte har en del forbrugere taget til sig, tyder nye tal fra Dansk Erhverv på. De viser nemlig, at julehandlen online vil følge i fodsporene på dette års Black Week og sætte nye rekorder.

Syv ud af ti forbrugere, der handler på nettet, svarer nemlig i en ny analyse gennemført af Dansk Erhverv, at de vil shoppe julegaver på nettet. Forbrugerne vil også skrue op for andelen af gaver, de køber online. To ud af tre forbrugere, der handler på nettet, forventer at handle mere end halvdelen af deres gaver online, viser analysen.

“Tendensen har i mange år været, at flere køber gaver online. Det gælder i endnu højere grad i år, hvor coronakrisen formentlig giver onlinejulehandlen et solidt nøk,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, der pointerer, at analysen er lavet, inden de nye restriktioner blev præsenteret i begyndelsen af december.

 

Hvorfor online?

Analyser har før vist, at forbrugerne foretrækker at shoppe online på grund af tidsbesparelse, udvalg og pris. Men ikke overraskende er der i år sket et skred i årsagerne til, hvorfor man handler online. Mere end hver tredje i analysen svarer nemlig, at de handler online på grund af corona.

“Både netbutikkerne og de fysiske butikker har gjort og gør rigtig meget for at gøre det trygt og sikkert at handle for forbrugerne, så der er gode og trygge muligheder for forbrugerne, hvad enten de vil handle på strøget eller nettet og støtte de danske butikker i en for mange svær periode,” siger Niels Ralund.

 

Tøj og sko er årets julegavehit

Som sædvanligt er det igen i år bløde pakker, som vinder pladsen under juletræet. Over halvdelen svarer i analysen, at de vil handle tøj, sko og smykker i julegave i år.

“Julegaveindkøbene ser ud til at følge den trend, vi har set under hele coronakrisen: Forbrugerne køber færre rejser og oplevelser og bruger i stedet pengene på især tøj og ting til boligen,” siger direktøren.

Modsat statsministeren opfordrer e-handelsdirektøren afslutningsvist til at fordele shoppingen og også støtte de fysiske butikker:

“Det er trygt at handle i de danske butikker både på nettet og på strøget, så det vil jeg opfordre til. Det betyder meget i denne tid. Samtidig vil jeg opfordre til, at kunderne hjælper sig selv ved at hente pakkerne på udleveringsstederne, så snart de er klar. Og så skal butikkerne sørge for at informere om, hvornår det er sidste chance for at bestille pakker, der skal ligge klar under træet juleaften.”

Foto: Unsplash