I timerne efter klokken 18.00 onsdag den 16. december steg Miintos salg med 150 procent. “Med de nye restriktioner kommer onlinehandlen til at gløde de næste dage op mod jul,” siger direktør Konrad Kierklo.
I samme øjeblik da Statsministeren varslede nye restriktioner onsdag den 16. december, der blandt andet berørte alle landets storcentre, begyndte Miintos salgsbarometer at stige voldsomt.
I timerne efter udmeldingen steg salget med 150 procent. Det sker ovenpå en uge, hvor omsætningen i forvejen ligger 76 procent over samme uge sidste år og næsten 30 procent over niveauet for perioden omkring Black Week for kun få uger siden.
“Hele året har båret præg af en onlinehandel, der bare er vokset og vokset. Det er klart, at den akutte nedlukning, som rammer julehandlen hos en masse lokale centerbutikker før deres kolleger ude i bybilledet, får betydning for deres butikssalg. Men vi kan se i vores tal, at den satsning på onlinehandel, som mange lokale butikker allerede har taget tidligere på året, redder noget af tabet hjem,” forklarer direktøren og tilføjer:
“Bare den seneste uge ligger vores butikkers salg 76 procent over samme uge sidste år. Samtidig viser tal fra blandt andet Google for samme periode faktisk, at der har været et fald på 19 procent i trafikken i de fysiske butikker – formodentlig fordi folk er nervøse og allerede har reageret på den delvise nedlukning af Danmark. Med de nye restriktioner kommer onlinehandlen til at gløde de næste dage op mod jul, og det er et lille lyspunkt for de af vores butikker, der er ramt, der ligger i storcentre.”
Noget af den fysiske julehandel kan reddes
10 ud af 11 butikker hos butikskæderne Companys og Designers Market er nu lukket ned, og partner Line Høyrup lægger ikke skjul på, at det er et hårdt slag. Alle butikker er en del af Miinto-platformen, og det giver grobund for, at en stor del af julehandlen trods alt kan reddes.
“Jeg tror på, at vi her de sidste dage op til jul kan redde mellem 30 og 40 procent af julehandlen i og med, at vi er gearet til onlinehandel via Miinto. Nu tager vi onlinehandskerne på og går i gang med målrettede kampagner, der kan rette op på noget af den tabte fysiske julehandel,” siger Line Høyrup.
Med 1.800 fysiske butikker, heraf 250 lokale butikker i Danmark, samler Miinto en bred vifte af forskellige butikker på en og samme platform. Cirka hver fjerde af de danske butikker ligger i et af de nu nedlukkede storcentre. Internationalt har Miinto butikker i en række lande, der også har været ramt af nedlukninger de seneste uger.
Foto: Miinto