Flere norske modekæder har i 2018 oplevet negativ vækst, der for nogle kæder har resulteret i butikslukninger. For andre går det stik modsat.
2018 har ikke været året for den norske modebranche. Omsætningen i modebranchen faldt i 2018 med 2,9 procent, og flere butikskæder, der forhandler mode, har måttet lukke butikker. Det skriver det norske branchemedie Tekstilforum.
En af de norske butikskæder, der har lidt allermest under nedgangen, er Varner-kæden. Butikskæden oplevede en omsætningsnedgang på 5 procent fra 2017 til 2018, ligesom de har 16 færre butikker nu, end de plejer at have.
Varner-kæden har brands som Bik Bok, Cubus og Carlings, hvilket også er de brands, der oplevede den største nedgang i omsætningen. De to brands, der har klaret sig bedst, er Volt og Levis Store, der henholdsvis har åbnet 6 og 3 nye butikker i 2018.
Floyd-kæden, som forhandler flere danske brands, er en af de få kæder, der har oplevet en positiv udvikling i både omsætning og antallet af butikker. Kæden er således steget fra 330 mio. kroner til 360 mio. kroner i omsætning fra 2017 til 2018, ligesom de er gået fra 27 til 31 butikker.
Branddirektør for mode og fritid i brancheforeningen Virke, Bror William Stende, mener, at der er flere årsager til, at det går de norske butikskæder, som det gør.
”Ændrede forbrugsvaner, hvor forbrugerne bruger flere penge på oplevelser end på at købe ting, som er noget, der fører til mindre trafik i købscentrene. Vi rejser meget mere end før, og en vigtig del af rejseoplevelsen er shopping. Derfor køber nordmændene nye varer – særligt tøj, sko og tasker – i udlandet”, fortæller Bror William Stende til Tekstilforum.
Oversigt over de 25 største modekæder i Norge i 2017 og 2018
- Hennes & Mauritz
- Cubus
- Texcon
- Dressmann
- KappAhl
- Lindex
- Match
- Sparkjøp
- Bik Bok
- Carlings
- VIC
- Høyer
- Zara
- B.young
- Floyd
- Boys of Europe
- Gina Tricot
- Volt
- Urban
- Days Like This
- Til Henne Gruppen
- Change Lingerie
- Polarn O Pyret
- Wow
- Levis Store
Kilde: Virke/Kvarud Analyse