Det nye retailkoncept skal udbredes på tværs af Danske Shoppingcentres landsdækkende portefølge af 18 shoppingcentre og derigennem være en løftestang for dansk iværksætteri og katalysator for en mere ansvarlig detailhandel. 

Vinterfrakker syet af overskudsstof fra sofaproduktion, trænings- og badetøj lavet af plastikflasker fra havet, børnesko syet på bestilling og håndlavede smykker fra Danmark.

Varerne, der kan forhandles i butikken Censuum, har alle det til fælles, at de kommer fra digitalt fødte brands og tilbyder et mere ansvarligt, bæredygtigt og klimavenligt alternativ til deres konkurrenter på markedet. Med stor succes, er der noget, der tyder på.

Den første Censuum-butik åbnede på Nørre Farimagsgade i foråret 2021 og er gået over al forventning.

“Åbningen er gået rigtig godt. De besøgende er enormt nysgerrige omkring historierne bag de brands, vi har i butikken, og de alternative materialer, som disse brands med fokus på ansvarlighed og bæredygtighed arbejder med,” fortæller Dennis Hyldgaard Eriksen til TØJ – Fashion & Business Trends, der fortsætter:

“Vi får rigtig stor interesse fra brands, efter vi har åbnet – hvor det før næsten altid var os, der kontaktede brands. I juli måned alene onboardede vi 11 nye brands, og vi har flere på vej ind. Censuum Nørre Farimagsgade er ved at være helt fyldt – men vi roterer jo løbende vores brands, som er på 6-12 måneders kontrakter.”

Interessen fra brands, der gerne vil være en del af konceptet, er nu så stor, at Censuum har indgået et samarbejde med Danske Shoppingcentre, der skal hjælpe med at udbrede det innovative retailkoncept på tværs af den landsdækkende portefølje af 18 shoppingcentre.

“Vi ser altid positivt på nye entreprenante, innovative, kreative koncepter. Samarbejdet tilfører endnu et lag til vores new bizz-strategi og vision, hvor Danske Shoppingcentre også bidrager til den nationale udvikling af ny dansk retail. Censuum har en unik og omskiftelig portefølje af brands, der ikke ellers ville bevæge sig i fysisk retail. Så samarbejdet giver et unikt tilbud til kunderne, og det vil vi gerne kunne tilbyde i vores shoppingcentre,” siger Jesper Faurholdt, CEO for Danske Shoppingcentre, i en pressemeddelelse.

Med samarbejdet ønsker Danske Shoppingcentre at række ud i iværksættermiljøet og tilbyde deres 18 shoppingcentre i hele Danmark som fysisk retail platform gennem Censuum. Her vil nye koncepter og online retailere have mulighed for at placere sig side om side med kendte danske kædekoncepter midt i en stor kundestrøm.

 

Et vigtigt skridt i den rigtige retning

Formålet med Censuum er tre ting, fortæller Dennis Hyldgaard Eriksen:

“Vækst for mindre virksomheder, mere ansvarlige alternativer i detailhandlen og modvirke butiksdød. Disse ting opnår vi ikke ved bare at være en enkelt butik i København. Det har altid været ambitionen at gøre en forskel, og så skal vi bredt ud.”

Derfor betegner han også samarbejdet med Danske Shoppingcentre som et vigtigt skridt i den rigtige retning.

Den næste Censuum-butik åbner i Lyngby Storcenter til november, hvor en stor del af brandporteføljen fra Nørre Farimagsgade vil følge med. Kort tid herefter åbner endnu en lokation i Storkøbenhavn, hvorefter konceptet skal til Jylland,” fortæller Dennis Hyldgaard Eriksen afslutningsvist.

Foto: Censuum