Retail / E-tail

Nyheder, der helt specifikt handler om forretninger eller netbutikker i den danske modebranche, finder du her.

Branchebladet TØJ holder dig opdateret på, hvad der sker inden for både retail og e-tail i modebranchen.

Modebranchen ligger i front med omni channel

En ny rapport om omni channel viser, at danske retailere generelt har lang vej igen for at imødekomme kundernes forventninger om en mere sammenhængende købsoplevelse. Modebranchen adskiller sig dog alligevel fra de andre, og er den branche, der klarer sig bedst med omni channel.

Modeforretning skifter ejere

Den snart 12 år gamle sønderjyske mode- og livsstilsforretning Look de Luxe har siden årets begyndelse været til salg. Nu annoncerer butikkens stiftere, at alle forhandlinger er endeligt afsluttet, og butikken har fået nye ejere.

Svensk herretøjsbrand rykker ind i Danmark

Det svenske herretøjsbrand A Day’s March løfter nu sløret for åbningen af sin første butik på dansk jord.

Secondhand-platforme sammenlægges til én stor markedsplads

Tilbage i 2017 fusionerede de to secondhand-websites Trendsales og Tradono, men forblev på hver sin platform. Fra den 1. maj lægges de to platforme sammen til én stor markedsplads.

Butikker fra konkursramt koncern lukker

I midten af marts 2019 meddelte Solo Company, at koncernen var under konkursbegæring, hvor 26 butikker dog ville fortsætte den daglige drift. Nu drejer størstedelen af butikkerne nøglen om.

Uniqlo åbner første butik i Danmark

I juni 2018 blev det offentliggjort, at den japanske modekæde Uniqlo kommer til Danmark. Kæden slår nu dørene op for den første butik på dansk grund den 4. april 2019.

Forbedret tøjsalg bidrager til øget detailhandel

Salget inden for detailbranchen har generelt været faldende de sidste par måneder, hvor det er gået værst for beklædning. I februar 2019 ser det dog anderledes ud for tøjsalget, der nu har bidraget til en øget detailhandel.

Herremode: Har du husket at tale til din mandlige forbruger?

Der har i mange år været en tendens til, at detailhandlen negligerede den mandlige forbruger ud fra den overbevisning, at kvinden var og blev hjemmets absolutte indkøbschef. Men det er en skam, for langt de fleste butiks­ og produktkategorier kan blive interessante for mænd, hvis bare man husker at tilpasse shoppingoplevelsen til målgruppens behov. Den demografiske og kulturelle udvikling har nemlig gjort det meget mere legitimt for en mand at gå op i shopping, og formår man at aktivere de drivere, der maner hans shoppingglæde frem, får man ofte en loyal og beslutsom kunde.

Kings & Queens: Stille og rolig fart på

Er webshoppen et obligatorisk stop på vejen til succes? Det kan mange erhvervsdrivende nok blive enige om, og som det ser ud i nutidens modebranche, og med den stigende digitalisering, har de fleste adopteret onlineuniverset. Historien er dog en lidt anden hos retailkonceptet Kings & Queens, som har ventet mange år med at lancere en webshop: ”Det har været en langsommelig proces, men vi har gjort tingene rigtigt,” lyder det fra den administrerende direktør, Carsten Plambæk.

Tysk webshop vil være europæisk beauty-konge

Zalando har store ambitioner om at blive udgangspunktet for mode og livsstil i Europa. Webshoppen udvider derfor nu sit sortiment med skønhedsprodukter i flere lande, herunder Danmark.

Norske modekæder oplever tilbagegang

Flere norske modekæder har i 2018 oplevet negativ vækst, der for nogle kæder har resulteret i butikslukninger. For andre går det stik modsat.

Detailsalget falder: Det går værst for beklædning

Detailsalget i de fysiske butikker har siden november 2018 været faldende. Den kategori, der oplever det største fald, er beklædning.