Retail / E-tail

Nyheder, der helt specifikt handler om forretninger eller netbutikker i den danske modebranche, finder du her.

Branchebladet TØJ holder dig opdateret på, hvad der sker inden for både retail og e-tail i modebranchen.

Hvad skete der lige med detailhandlen? 

For ti år siden købte vi ind online, men i små mængder. Detailhandlere overvejede om e-handel var fremtiden. Der var stor mistro til m-handel, for hvem pokker ville købe noget fra en mobiltelefon? Kontanter var stadig i høj kurs, og det med kreditkort var selvfølgelig smart, hvis det bare var et Visa/Dankort. 

Tøjsalg trækker samlet detailsalg op – igen

Det samlede detailsalg for marts 2019 er netop blevet offentliggjort. Tallene viser, at det samlede detailsalg stiger, og at det primært er beklædning, der hiver salget op.

Solo Company: Flere butikker overlever

I midten af marts 2019 blev modekoncernen Solo Company Aps taget under konkursbegæring. Dengang risikerede alle virksomhedens 26 butikker at lukke, men nu kan den triste historie alligevel ende lykkeligt. 

Nyt magasin om detailbranchen til dig

I det spritnye magasin Retail Mag kan du blandt andet læse om de største trends, tips og tricks til alt fra visual merchandising og webshopoptimering samt baggrundsviden og -tal om detailbranchen. Magasinet er netop udkommet og indgår som en del af abonnementet på TØJ – Fashion & Business Trends. 

Omni channel: Danske virksomheder fejler mod udenlandske webshops

De danske retailere skal oppe sig og blive bedre til omni channel, hvis de skal kunne måle sig med udenlandske webshops, når det kommer til at indfri kundernes forventninger til købsoplevelser.

Magasin-ejer i problemer

Debenhams, der ejer flere stormagasiner inklusiv danske Magasin Du Nord, er i krise. Efter at selskabet har afvist et købstilbud fra en britisk milliardær, går virksomheden nu i rekonstruktion, og låntagerne har overtaget kontrollen.

Modebranchen ligger i front med omni channel

En ny rapport om omni channel viser, at danske retailere generelt har lang vej igen for at imødekomme kundernes forventninger om en mere sammenhængende købsoplevelse. Modebranchen adskiller sig dog alligevel fra de andre, og er den branche, der klarer sig bedst med omni channel.

Modeforretning skifter ejere

Den snart 12 år gamle sønderjyske mode- og livsstilsforretning Look de Luxe har siden årets begyndelse været til salg. Nu annoncerer butikkens stiftere, at alle forhandlinger er endeligt afsluttet, og butikken har fået nye ejere.

Svensk herretøjsbrand rykker ind i Danmark

Det svenske herretøjsbrand A Day’s March løfter nu sløret for åbningen af sin første butik på dansk jord.

Secondhand-platforme sammenlægges til én stor markedsplads

Tilbage i 2017 fusionerede de to secondhand-websites Trendsales og Tradono, men forblev på hver sin platform. Fra den 1. maj lægges de to platforme sammen til én stor markedsplads.

Butikker fra konkursramt koncern lukker

I midten af marts 2019 meddelte Solo Company, at koncernen var under konkursbegæring, hvor 26 butikker dog ville fortsætte den daglige drift. Nu drejer størstedelen af butikkerne nøglen om.

Uniqlo åbner første butik i Danmark

I juni 2018 blev det offentliggjort, at den japanske modekæde Uniqlo kommer til Danmark. Kæden slår nu dørene op for den første butik på dansk grund den 4. april 2019.