Retail / E-tail

Nyheder, der helt specifikt handler om forretninger eller netbutikker i den danske modebranche, finder du her.

Branchebladet TØJ holder dig opdateret på, hvad der sker inden for både retail og e-tail i modebranchen.

Forbedret tøjsalg bidrager til øget detailhandel

Salget inden for detailbranchen har generelt været faldende de sidste par måneder, hvor det er gået værst for beklædning. I februar 2019 ser det dog anderledes ud for tøjsalget, der nu har bidraget til en øget detailhandel.

Herremode: Har du husket at tale til din mandlige forbruger?

Der har i mange år været en tendens til, at detailhandlen negligerede den mandlige forbruger ud fra den overbevisning, at kvinden var og blev hjemmets absolutte indkøbschef. Men det er en skam, for langt de fleste butiks­ og produktkategorier kan blive interessante for mænd, hvis bare man husker at tilpasse shoppingoplevelsen til målgruppens behov. Den demografiske og kulturelle udvikling har nemlig gjort det meget mere legitimt for en mand at gå op i shopping, og formår man at aktivere de drivere, der maner hans shoppingglæde frem, får man ofte en loyal og beslutsom kunde.

Kings & Queens: Stille og rolig fart på

Er webshoppen et obligatorisk stop på vejen til succes? Det kan mange erhvervsdrivende nok blive enige om, og som det ser ud i nutidens modebranche, og med den stigende digitalisering, har de fleste adopteret onlineuniverset. Historien er dog en lidt anden hos retailkonceptet Kings & Queens, som har ventet mange år med at lancere en webshop: ”Det har været en langsommelig proces, men vi har gjort tingene rigtigt,” lyder det fra den administrerende direktør, Carsten Plambæk.

Tysk webshop vil være europæisk beauty-konge

Zalando har store ambitioner om at blive udgangspunktet for mode og livsstil i Europa. Webshoppen udvider derfor nu sit sortiment med skønhedsprodukter i flere lande, herunder Danmark.

Norske modekæder oplever tilbagegang

Flere norske modekæder har i 2018 oplevet negativ vækst, der for nogle kæder har resulteret i butikslukninger. For andre går det stik modsat.

Detailsalget falder: Det går værst for beklædning

Detailsalget i de fysiske butikker har siden november 2018 været faldende. Den kategori, der oplever det største fald, er beklædning.

Ny e-handelsanalyse kortlægger danskernes købsvaner

Ny analyse udgivet af FDIH giver et overblik over danskernes købsadfærd på nettet. Alene i 2018 handlede danskere for 129,3 mia. kroner. Det er endnu engang ny rekord. 

Troelstrup: Kvalitet trumfer mode

Hos Skandinaviens største herretøjsforretning, Troelstrup, holder de fast i deres helt unikke profil. Og netop dét skal sikre butikkens relevans fremover.

Antal af tomme butikslokaler på historisk højt niveau

Byernes gågader har aldrig været mere tomme, end de er lige nu. Det viser nye tal fra Ejendomstorvet.dk

Danske virksomheder i kamp mod kinesiske kopivarer

Udfordringen med kinesiske kopivarer vokser for danske virksomheder – især for skobranchen. En delegation af danske myndigheder og virksomheder skal hjælpe med at komme problemet til livs.

Dansk herretøjskæde præsenterer ny 2020-strategi

Den frivillige herretøjskæde Mr. sikrer fremtiden for foreningen med en ny 2020-strategi.

Væksten i dansk e-handel vil nå nye højder i 2019

De danske netbutikker kan gå ind i det nye år med optimisme. En ny undersøgelse fra Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, viser, at hver tredje dansker vil handle mere på nettet i 2019 end i 2018.