Sådan bruges big data i dansk detailhandel

Den fysiske detailhandel hjælpes nu på vej af digitale værktøjer, der kortlægger forbrugernes shoppemønstre.

Detailhandlen vil i fremtiden tiltrække forbrugerne gennem oplevelser. Et nyt forsøg fra IBIZ Techlab og innovationsnetværket Service Platform viser, at big data er en afgørende faktor, når fremtidens fysiske butikker skal skabe oplevelser, der dækker forbrugernes behov. Det skriver Finans. Flere danske byer har deltaget i pilotprojekter til større dataprojekter, der skal sikre detailhandlens fortsatte eksistens.

“Data er en måde at kvalificere de diskussioner, der er om blandt andet åbningstider. De er ofte baseret på fordomme, vaner og kultur. Man kan sætte tal på og se, hvad der i virkeligheden foregår,” fortæller journalist, Sebastian Capellen og softwareingeniør, Morten Skov Jørgensen fra Alexandra Instituttet.

Gennem projekterne installeres der wifi-sensorer forskellige steder i bymidterne, der læser forbrugernes bevægelsesmønstre, når de handler. Den indsamlede data bruges til at diskutere udviklingen for detailhandlen. I Næstved findes der for eksempel både en bykerne og et storcenter uden for byen. Her undersøgte man blandt andet, hvor formiddagshopperne handler og sammenhængen mellem de forbrugere, der handler i henholdsvis byen og storcentret.

I Ry fandt man ud af, at der var mange handlende i byen lørdag eftermiddag, hvilket udmundede i længere åbningstider. Den fysiske butik skal således i stigende grad spille på tid og værdiskabelse, hvis branchen skal konkurrere med den vækstende onlinehandel, fortæller Sebastian Capellen og Morten Skov Jørgensen.

Kilde: Finans