4 ud af 5 netbutikker forlænger ‘Black Friday’ til ‘Black Week’. Der er en onlinerekord i sigte, og “tøjbutikkerne skal stille løbeskoene frem,” lyder det fra Dansk Erhverv – Digital Handel. 

Hver tredje forbruger, der handler på nettet, sidder klar til at lade dankortet brænde, når Black Friday – eller Black Week – rammer Danmark. 4 ud af 5 butikker forlænger nemlig tilbudsfesten i år fra ‘Black Friday’ til ‘Black Week’. Det fremgår i en undersøgelse foretaget af Dansk Erhverv – Digital Handel.

I 2019 udviklede tilbudsdagen sig til en rekordstor handelsdag, hvor de danske forbrugere brugte omkring svimlende høje 800 mio. kroner på alt fra tøj til telefoner og bøger.

I år er forventningen, at omsætningen overstiger det beløb, skriver Dansk Erhverv – Digital Handel. Og det er der flere grunde til, at de forventer.

“Forbrugerne forventer at handle flere varer end sidste år, feriepengene er i spil, og flere forbrugere har i år udskudt planlagte køb i forventning om at gøre en god handel til Black Friday,” forklarer Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.

“Når vi sammenholder det med, at forbrugerne generelt forventer at handle mere online, så trækker det sammen til en perfekt e-handelsstorm. Det vil overraske mig meget, hvis vi ikke slår sidste års rekord ganske markant,” siger han og tilføjer, at det nok ikke bliver på fredagen alene, men set i lyset af at langt de fleste butikker har forlænget tilbudsfesten fra at starte allerede mandag den 23. november til mandag den 30. november 2020.

 

Salg af tøj hitter

Selv om de fleste af julens fester er aflyste, så holder forbrugerne sig ikke tilbage med at købe tøj. Tværtimod. 50 procent af forbrugerne, som vil handle til Black Week, forventer at købe tøj. Det er dermed den mest efterspurgte varekategori.

“Tøjbutikkerne skal stille løbeskoene frem, for de kommer til at have ekstra travlt. Heldigvis ser fremgangen dog ud til at ramme meget bredt, og alle brancher – med undtagelse af rejsebranchen – får ifølge analysen en større Black Friday i år,” lyder det fra e-handelsdirektøren.

Foto: Unsplash