Det samlede detailsalg for marts 2019 er netop blevet offentliggjort. Tallene viser, at det samlede detailsalg stiger, og at det primært er beklædning, der hiver salget op.

Detailsalget for marts måned steg med 0,7 procent i forhold til februar, hvor det samlede detailsalg var steget med 0,2 procent siden januar-salget. Det oplyser Danmarks Statistik.

Det øgede salg i februar skyldtes primært et større salg i beklædningskategorien, og det samme gælder for marts måned. Her er tøjsalget steget med 1,8 procent siden februar.

Første kvartal af 2019 ender dermed på stort set samme niveau som fjerde kvartal i 2018, men er 0,6 procent højere sammenlignet med detailsalget i første kvartal af 2018.

Økonom hos Arbejdernes Landsbank, Anders Christian Overvad, betegner udviklingen i detailsalget som stærk, og udtaler ifølge Jyllands-Posten til Ritzau, at noget tyder på, at danskerne er gået i gang med at indkøbe forårsgarderoben.

Hos Danske Bank tvivler privatøkonom Louise Aggerstrøm Hansen dog på, at den positive tendens med tøjsalget vil vare ved.

”Grundlæggende er der store udfordringer for detailhandlen. Stadig mere af vores forbrug rykkes online, og de internationale netbutikker står stærkt. Hvor sidste opsving var præget af øget forbrug på ting som tøj, møbler og andre forbrugsgoder, så prioriterer vi i dag i langt højere grad at bruge penge på ting som restaurantbesøg og rejser,” skriver hun i en kommentar til Ritzau.

Man kan da også se, at kategorien ’andre forbrugsvarer’ følger godt med beklædning. Fra februar til marts er salget inden for andre forbrugsvarer steget med 1,6 procent.