Trods detailsalget steg i februar og marts 2019, så er kurven vendt i april måned. Det er især manglende salg af tøj, der har resulteret i faldet i detailsalget.

I sidste måned berettede Danmarks Statistik, at det danske detailsalg fra februar til marts måned var steget med 0,7 procent. Her var det især tøjsalget, der trak det samlede detailsalg op. Det samme gjorde sig gældende fra januar til februar, hvor salg af tøj var med til at hive detailsalget op med 0,2 procent.

Men så gik det heller ikke længere. Kurven er nu vendt, og detailsalget er dykket med 0,3 procent fra marts til april måned. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Årsagen til det faldende detailsalg findes især i salg af tøj, der i april måned faldt med 5,1 procent. Cheføkonom Tore Stramer fra Nykredit vurderer, at det faldende salg kan hænge sammen med en varm påske i april.

Ifølge Danmark Statistik er der dog grund til optimisme, da detailsalget de seneste tre måneder i alt er steget med 0,6 procent. Overordnet set, mener Tore Stramer, at den danske detailhandel ser ganske fornuftigt ud, men heller ikke mere end det.

”Selv om det går rigtig godt i dansk økonomi i øjeblikket, så holder danskerne langt fra en forbrugsfest i detailhandlen i øjeblikket,” udtaler cheføkonomen i en kommentar til Ritzau.