Hvis modebranchen vil vende udviklingen, vurderer nogle af branchens egne organisationer, at hele sektoren er nødt til at se på produktionernes størrelser.
Ekspress-produktioner og forbrugernes ændrede købsmønstre presser prisen på tøj. Det fører til konstante udsalgsskilte i forretningsvinduerne for at holde fart i økonomien og lagrene tomme hos både detailhandlere og producenter. Det er dog noget, der strider helt imod det arbejde, som mange af de samme mennesker bryder hjernen med lige for tiden: At gøre modebranchen mere grøn.
Flere rapporter har da også i den seneste tid vist, at modebranchen har svært ved at få den grønne omstilling op i omdrejninger. Og netop meget tøj på markedet, samtidig med at handlen flytter fra fysisk butik til webshops, skaber en usund udvikling, mener Jens Birkeholm, der er direktør i erhvervsorganisationen Dansk Detail.
”Alle i sektoren har et ansvar for at vende udviklingen. Men et stort udbud af tøj presser hele branchen og vænner forbrugerne til, at tøj skal købes på udsalg. Det hænger ikke sammen med en dagsorden om, at netop modeindustrien vil være mere bæredygtig,” siger Jens Birkeholm til Finans.
Eftersom det forventes, at tøj på globalt plan fortsat vil vokse hastigt de kommende år, er det nødvendigt, at tøjvirksomheder gør andet end blot at satse på klimavenlige materialer.
Jens Birkeholm fastslår overfor Finans, at både producenter og detailhandlere skal agere, da der er et stort behov for at skære ned i udbuddet af det tøj, der er på markedet, hvis modeindustrien skal blive grønnere.