Som led i en mere og mere digital verden og en større trecifret millionomsætning online tilpasser modevirksomheden antallet af fysiske butikker.

Fremtiden bliver mere og mere digital. Det gælder både for måden, vi vil mødes med andre mennesker på, måden, vi fremadrettet vil arbejde på og måden, vi i højere og højere grad vil shoppe på.

Den digitale udvikling var allerede godt i gang, inden der var noget, der hed Covid-19. Men under pandemien blev den digitale omstilling accelereret i en fart, vi ikke før har oplevet.

Hos modevirksomheden Ball Group, der står bag plus size-brandet Zizzi, har det sidste halvandet år også stået i digitaliseringens tegn. Der er investeret store summer i digital udvikling, mens det fysiske butiksnet er blevet tilpasset.

Det fortæller Ball Group-direktør Kuno Kildetoft Mehlsen.

”På godt og ondt er vi blevet mindre afhængige af vores butikker i og med, at vi får en større og større onlineforretning. På nuværende tidspunkt udgør vores onlineomsætning omkring 60 procent af den totale omsætning,” siger han og fortsætter:

”Over de sidste 15 måneder har vi derfor tilpasset vores butiksnet til den nye virkelighed, som vi mener, vi er på vej ind i. Vi tror på, at forbrugeren i højere og højere grad vil handle online samt stille større krav til oplevelsen i de fysiske butikker og samspillet herimellem. Derfor har vi investeret massivt i vores digitale omstilling og tilpasset butiksnettet således, at vi netop har mulighed for at tilbyde den oplevelse fremadrettet.”

Kuno Kildetoft Mehlsen understreger, at virksomheden fortsat ser den fysiske butik være meget vigtig for mødet med kunden samt den generelle tilstedeværelse på markedet.

”Det, i kombination med vores tro på at oplevelsen skal styrkes, gør faktisk, at vi i de kommende år forventer at åbne 15-20 butikker i et nyt koncept på tværs af de større europæiske markeder,” siger han.

 

Svenske butikker lukker – men nogle vil åbne igen

Som et led i forvandlingen har Ball Group måttet lukke sine fysiske butikker i Sverige.

”Det forgangne år har selvfølgelig været udfordrende driftsmæssigt på grund af Covid-19 og det tab af omsætning, som de mange restriktioner har medført. Af den grund har vi valgt at lukke vores butikker og starte forfra på nye og mere konkurrencevenlige vilkår,” fortæller Kuno Kildetoft Mehlsen.

Foto: Zizzi