Sammen med 18 andre virksomheder indgår den danske modevirksomhed Wood Wood i et nyt innovationsprogram.

I 2015 nåede alle FN’s medlemslande til enighed om 17 mål, der omhandler klodens største miljømæssige, økonomiske og sociale udfordringer: De betegnes som de såkaldte verdensmål. FN’s udviklingsprogram UNDP og Industriens Fond har skabt et innovationsprojekt, SDG Accelerator, der skal få private virksomheder til at arbejde med de 17 verdensmål i deres forretning.

Projektet skal blandt andet engagere både ledelse og medarbejdere i at inkorporere verdensmålene, ligesom det skal være med til at skabe produkter og løsninger, der bidrager til indfrielsen af verdensmålene.

En af de virksomheder, der er klar til at tage ansvaret på sig og indgå i projektet, er det danske modebrand Wood Wood.

”De seneste år har ’global warming’ og klodens miljømæssige udfordringer været det centrale samtaleemne. FN’s 17 verdensmål er dog meget bredere og fokuserer på både miljømæssige, økonomiske og sociale udfordringer. Vi må alle erkende, at vi kun kan forbedre forholdene og nå disse verdensmål, hvis vi både som samfund, virksomhed og individer tager et ansvar. Vi må kigge indad og spørge os selv, hvad vi kan gøre,” fortæller Per Gasseholm, CEO i Wood Wood, i en pressemeddelelse og fortsætter:

”Hos Wood Wood forpligtiger vi os til at tage ansvar for vores aktiviteter både fra et personligt samt et forretningsmæssigt perspektiv. Vi ønsker med dette initiativ sammen med SDG Accelerator at kunne udvikle forretningsmodeller og aktiviteter, der bidrager til verdensmålene og samtidig inspirerer andre til lignende initiativer.”

Direktøren for UNDP’s nordiske kontor, Camilla Brückner, mener, at det er nødvendigt med spillere fra forskellige sektorer for at nå verdensmålene. Derfor er hun meget begejstret over, at en virksomhed som Wood Wood indgår i innovationsprojektet.

”Hverken den private sektor eller FN kan udvikle de nødvendige løsninger til indfrielsen af verdensmålene alene. For at nå de ambitiøse mål må ressourcer og kompetencer fra forskellige sektorer bringes i spil. Vi skal udnytte vores respektive styrker til, i partnerskaber på tværs af eksisterende sektorer, at skabe konkrete løsninger og på den måde skabe fremdrift i omstillingen til en bæredygtig økonomi til gavn for os alle sammen. Virksomhederne i programmet er måske små og mellemstore, men vi tror på, at deres løsninger vil have potentiale til at skabe en bedre verden. Derfor er vi glade for, at Wood Wood er med på denne innovationsrejse sammen med os,” siger Camilla Brückner.

Innovationsprogrammet for 2019 begyndte den 27. februar med et officielt åbningsarrangement, hvor Wood Wood deltog. Sidste år var skobrandet Angulus blandt andre en del af projektet.

Du kan læse mere om innovationsprogrammet her.