pej trendAW 21/22

Hybrid/ˈhʌɪbrɪd/

En person eller en gruppe af personer, der er opstået ved interaktion mellem eller krydsning af to modsætningsvise kulturer, traditioner etc.

Fremtidens forbrugere er komplekst sammensatte væsener i fuld gang med at udforske og nyde det ’gode’ hybride liv, hvor det bedste af alle verdener kombineres. Et godt liv, der fremover emmer af utallige kombinationer og sammensætningsmuligheder fremfor begrænsninger, og som ikke længere er ’enten-eller’, men i stedet ’både-og’, hvor forskellige livsstile, kulturer og overbevisninger frit kan krydses, veksles og flekses – alt efter lyst og behov.

Skrevet af Rie Fjordsøe Rasmussen

I sæsonen efterår/vinter 21/22 vil vi opleve flere hybride produkter og services, der krydser adskillige unikke elementer på én gang. Hvad enten det er det perfekte miks mellem grå og beige, klinisk teknologi pakket ind i bløde, organiske former eller en simpel hvid t-shirt, der med augmented reality kommer til live på Instagram, fyldes sæsonen efterår/vinter 21/22 med optimale design og unikke muligheder. Alt dette lader os leve det ‘gode’ forbrugsliv, og samtidig bidrager det positivt til at løse problemstillingerne omkring os.

Umiddelbart kan fremtidens mange forventninger og muligheder virke ret komplekse. Men de nye hybride forbrugere er mestre i at navigere. De ved, at livet er for kort til at spilde dyrebar tid på en masse mulig­heder, der ikke er i overensstemmelse med deres behov og værdier, og de evner netop at træffe bevidste til- og fravalg med fokus på det, der virkelig betyder noget. Derfor engagerer de sig i brands og forbrugs­oplevelser, som i højere grad selv omfavner den hybride tanke, fokuserer på at få det bedste ud af alle verdener, giver plads til enkelthed, fokusering og ærlighed, og som imødekommer, at fremtidens forbrugsliv ikke længere er ’enten-eller’, men ’både-og’.

Det gode håndarbejde er stadig i fokus, og sæsonen fyldes af unikke produkter med uforudsigelige og særprægede ’must touch’-detaljer, som forbrugerne er villige til at betale for. Samtidig begynder flere designere også at udbrede deres ekspertise og forretning til andre industrier for at bevare deres relevans i en tid, hvor ny produktion i
højere grad udfordres. Fast design er absolut ikke slut, men flere design­ere og brands tænker fremover i nye og mere realistiske alternativer til bæredygtighed, hvor såvel virtuelle produkter til online fremvisning som design i god kvalitet med farver og udtryk, der frit kan krydses på tværs af sæsoner og kollektioner, står i kontrast til en branche på speed.

Velkommen til sæsonen efterår/vinter 21/22, som fyldes af hybride forbrugsgoder, design, farver, materialer og brandingstrategier, og som både emmer af nye, enklere muligheder, fokuserede koncepter og optimale oplevelser. Alt sammen med en mere optimistisk, årvågen og bevidst forbruger ved kontrolpanelet.

Tema 01

Samlerne

At finde indre ro står øverst på Samlernes liste, og derfor søger de bjergtagende oplevelser, som tvinger dem til at være til stede i nuet. Det at udforske naturens uopdagede vidundere, genfinde mystiske folkefortællinger og prøve kræfter med mere langsommelige leve­måder fra traditionelle folkefærd driver Samlerne mod det kolde nord for at finde ny mening med livet – og udvide deres samling af sjældne genstande fra hele verden. Design og beklædning skal være skabt til et udendørsliv ’on-the-go’, udført i enten intelligente og beskyttende performance-materialer eller materialer med naturens egne selvrensende og temperaturjusterende egenskaber.

Tema 02

Virtualisterne

Omgivet af teknologi, der engang udelukkende blev set som science fiction, åbner Virtualisterne sindet for en verden udenfor de fysiske rammer, hvor mulighederne er mange, og grænserne få. De finder inspiration i rummet mellem teknologiske muligheder og menneskelige begrænsninger, hvor abnorme former, levende overflader, psykedeliske mønstre og optiske illusioner slører grænsen mellem det virtuelle og fysiske. Yndlingsfarverne består derfor af klare, digi­taliserede nuancer. Virtualisterne glæder sig til fremtiden og har en optimistisk tilgang til nye opfindelser, blødgørende teknologi, ‘smarte’ hjælpemidler, lysterapi og intelligente materialer, der kan optimere deres dagligdag og sind.

Tema 03

De nye scandier

Som kreative skabere genopfinder De nye scandier det skandinaviske dna og udbreder den nye stil til hele verden med Instagram som deres medie. Deres nye æstetiske udtryk er befriende og kreativt, hvor finurlige gen­stande med fokus på form og emotionel værdi fremfor funktion fuldender det excentriske udtryk og skaber stor blikfangsværdi på især sociale
medier. Friske farver, amorfe former og abstrakte design af upcyclede tekstiler og genanvendte kompositmaterialer skaber direkte referencer til deres indre værdier såsom miljøbevidsthed og kønsneutralitet. Alt sammen med det urbane, kunstneriske og mangfoldige liv som omdrejningspunkt.

Tema 04

Puristerne

Puristerne drømmer om et simplere moderne liv og omgiver sig med nøje udvalgte produkter, der har et enkelt, grafisk og arkitektonisk udtryk. I stedet for at have en masse ting opmagasineret omkring sig, fokuserer de på simple, funktionelle designløsninger, godt håndværk og kvalitetsrige materialer, som afspejler en ny, eksklusiv luksuskultur med overskud og livskvalitet. Hjemmet dyrkes som et fristed og er støv­suget for unødvendige ting og stressfaktorer. Derfor søger de et ‘ordentligt’ og tidløst stilunivers udført i lindrende farvenuancer med fuld fokus på form, håndværksmæssige detaljer, materialers renhed og sanselige teksturer, som skaber simplicitet i en kaotisk verden.

Fremtidens forbrugere er komplekst sammensatte væsener i fuld gang med at udforske og nyde det ’gode’ hybride liv, hvor det bedste af alle verdener kombineres. Et godt liv, der fremover emmer af utallige kombinationer og sammensætningsmuligheder fremfor begrænsninger, og som ikke længere er ’enten-eller’, men i stedet ’både-og’, hvor forskellige livsstile, kulturer og overbevisninger frit kan krydses, veksles og flekses – alt efter lyst og behov.

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TØJ, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.