Sæsonens grundtanke handler om at erkende behovet for at være til stede lige nu og her. Det er allerede vigtigt – og i fremtiden bliver det endnu mere vigtigt at kunne stoppe op og trække vejret, hvile i nuet og tænke over egne holdninger og handlinger. Dette er både en reaktion på højhastighedssamfundet, men også en konsekvens af en øget bevidsthed om, at de beslutninger, vi træffer lige nu, vil have stor indflydelse på fremtiden – og det kræver tid til eftertanke og refleksion. 

Sæsonens grundtanke handler om at erkende behovet for at være til stede lige nu og her. Det er allerede vigtigt – og i fremtiden bliver det endnu mere vigtigt at kunne stoppe op og trække vejret, hvile i nuet og tænke over egne holdninger og handlinger. Dette er både en reaktion på højhastighedssamfundet, men også en konsekvens af en øget bevidsthed om, at de beslutninger, vi træffer lige nu, vil have stor indflydelse på fremtiden – og det kræver tid til eftertanke og refleksion.

I foråret/sommeren 2023 vil vi opleve forbrugere, der er meget bevidste om deres omgivelser og fodaftryk. Dette er ikke noget, der kun vedrører klima og sundhed. Det handler også om oplevelsen af design – både visuelt og taktilt. Uanset om det er mode, design, interiør, mad eller andre livsstilsvalg, så længes de fleste forbrugere efter muligheden for at stoppe op og være til stede. Forbrugerne trives i troen på at få mest muligt ud af nuet – det betyder positive forbrugere, der nyder øjeblikket.

Vi vil opleve forbrugere, der vil træde et skridt tilbage fra nogle af de handlinger, som især i de seneste 10 år har været stigende. Det vedrører blandt andet handlinger inden for hurtig kommunikation, hvilket betyder, at mange vil være mere bevidste om at slukke deres telefoner, når de oplever, i stedet for at optage og dele oplevelsen. Derfor vil vi opleve rumdesign, der signalerer slutningen på en prangende ’se mig’-æra, som kanoniserede oplevelser og rum, der udtrykkeligt er skabt til deling på sociale medier. Design til forår/sommer 2023 skal derfor opfylde behovet for at være til stede. Dette er noget, der selvfølgelig vil skubbe til tendensen om at skabe mere sensuelt design. Der har været et stort fokus på sanserne i mange år, efter den digitale æra for alvor startede, og denne trend vil fortsætte i de kommende år.

Interessen for blot at løbe hurtigere, og samtidig desperat forsøge at balancere livet, har været faldende i de seneste år. Mange forbrugere er blevet bevidste om, at de skal bremse op og tænke sig om for at kunne skabe en fremtid, der vil fungere for os alle. Forbrugerne vil stadig være fokuserede på elementer i livet, som opfylder behovet for sikkerhed og balance, da det er altafgørende for at kunne nyde øjeblikket og være til stede. Troen på at bevare, uden at slække på nydelsen og livets glæder, har stor indflydelse på denne sæson.

Vi introducerer fire forbrugertyper til forår og sommer 2023, som alle er drevet af deres valg lige nu og her samt deres tilstedeværelse:

1. Den Nedtonede  /  2. Den Udefinerede  /
3. Den Visionære  /  4. Modernisten

Den Nedtonede har en helt klar målsætning om ikke at vække opsigt. Produkter skal fungere i overensstemmelse med miljø og natur. Tingene være i orden, og der skal være overblik over konsekvenser ved ageren og gøren. Det behagelige og funktionelle er i fokus med et tydeligt gennemsigtigt og let udtryk. Overflader er bløde, og selv om de kan have struktur og være ru, giver de et trygt udgangspunkt for funktionalitet.

Den Udefinerede tror på unikke løsninger, som er personaliserede ud fra egen viden om egen krop og behov. Det er tydeligt, at design, mønstre og effekter er frembragt ved et tilfælde – og ikke har været defineret på forhånd. Dette resulterer i unikke og naturinspirerede løsninger. Udtrykket er også vovet med en tydelig reference til en hybrid mellem natur og teknologi. Grundet Den Udefineredes fokus på det unikke aspekt i livet er stilen også anderledes og ikke defineret.

Den Visionære er i følelsernes vold grundet en bevidsthed om, at det kan være en forskønnet ide om fremtiden, som ikke kommer af sig selv. Både mode og indretning er én stor sammenblanding af kunstneriske udtryk og praktisk funktion. Et rebelsk udtryk bliver født i dette univers, hvor grundfarver og print, der er inkorporeret med kunst og fortællinger, skaber et sammensat udtryk bestående af genanvendte materialer eller produkter, der sættes ind i nye kontekster.

Modernisten ønsker at omfavne det uperfekte og omfavner design i (rest)materialer, der får lov til at være netop det. Det er vigtigt at vise materialet frem og ikke gemme det væk under polerede overflader. Samtidig ses en tendens til, at modsætninger mødes. Blonder som detaljer, sat ind i en kontekst og styling af et mere hårdført udtryk, giver en ny fortælling. Runde og behagelige former bliver placeret i et miljø af en varm og brændende farvepalette.

Visuelt materiale i denne artikel er udelukkende beregnet til personlig og privat brug. Alle billeder er kun til inspiration og skal ikke anvendes kommercielt uden eget ansvar. Materialet må ikke offentliggøres eller vises offentligt uden tilladelse. Enhver form for uautoriseret kopiering, udlån, udlejning eller offentlig præsentation af materialet er forbudt og på egen risiko.

Sæsonens grundtanke handler om at erkende behovet for at være til stede lige nu og her. Det er allerede vigtigt – og i fremtiden bliver det endnu mere vigtigt at kunne stoppe op og trække vejret, hvile i nuet og tænke over egne holdninger og handlinge


Denne artikel kræver login…

…for den har vores redaktion nemlig brugt tid og ressourcer på at indhente og skrive til dig sådan, at du altid nemt og hurtigt kan holde dig opdateret på, hvad der rører sig i branchen. Vi sætter en ære i at levere den nødvendige viden og inspiration til dig som aktør i branchen.

Louise Byg Kongsholm, ansvarshavende chefredaktør

Vil du have et login? Tjek mulighederne for abonnement ud her →
Allerede abonnent? Log ind herunder ↓