I en tid hvor livet leves i overhalingsbanen, er der, særligt blandt unge mennesker, opstået et større behov for at trække stikket. Et behov, der i den grad kommer til udtryk gennem tøjvalg. TØJ dykker ned i athleisure-trenden for at finde ud af, hvorfor den er blevet så populær. 


Artiklen er bragt i Branchebladet TØJ SS 20 Men/Women


 

I midt 70’erne iklædte Bruce Lee sig det klassiske Adidas tracksuit og hev det ind i mainstream-moden. I midt 80’erne bar hiphop-gruppen Run DMC det afslappede, sporty og farverige tøj på scenen. I dag bugner sociale medier med fashionbevidste millennials, der for alvor har trukket sportswear ind i modeverdenen.

Sportswear har af flere omgange været både inde i og ude af modebilledet. Nu ser trenden dog for alvor ud til at have manifesteret sig i modeelskeres hjerter verden over. Men sportswear-tendensen, eller athlei­sure som den også kaldes, handler ikke kun om fashion: Den er blevet en livsstil, der er affødt af den tid, som vi lever i.

”Modsat 80’ernes fritidstøj er nutidens sportstøj designet med de moderne trends for øje, hvor millennial-trendsætterne kan vise, at det aktive liv sagtens kan leves ud fra en fashionabel tilgang,” fortæller pej gruppens trendredaktør Rie Fjordsøe Rasmussen og fortsætter:

”Kropsligt og mentalt velvære er mindst lige så vigtigt i en tid, som ofte defineres af stress og angst blandt unge. Derfor vil mange gerne investere i ergonomisk, komfortabelt design, som både kan please vores visuelle behov, forstærke vores sundhed og få os til at føle, at vi lever det gode, afslappede liv.”

 

Mere end en aktiv livsstil

Men hvorfor appellerer athleisure primært til den yngre del af befolkningen? Allan Vad Nielsen, der er direktør i sportstøjsvirksomheden Hummel, mener, at der i dag ligger et statussymbol i at vise, at man er aktiv gennem det tøj, som man har på.

Spørger man Rie Fjordsøe Rasmussen, er hun enig – til dels. Forbrugerne bliver nemlig mere og mere bevidste om, hvordan de gerne vil opfattes af andre. Især de unge, modeglade millennials, der boltrer sig mere på sociale medier end nogen anden generation. Mange af dem ser sig selv som trendsættere og modeinfluencere, hvor de på sociale medier nemt kan iscenesætte netop dén livsstil, som de ønsker. Men lige præcis livsstilen, hvor de bærer sportswear til hverdag, behøver ikke kun at handle om at ville udtrykke ’den aktive livsstil’. Her mener Rie Fjordsøe Rasmussen, at der ligger mere i at iklæde sig sportstøj til hverdag end blot et statussymbol:

”Athleisure-tendensen handler ikke kun om at udstråle en aktiv livsstil, hvor man passer på sin krop. Den handler især også om at udstråle en afslappet tilgang til tilværelsen, hvor vi påskønner det komfortable, rare og behagelige og viser, at vi selv vælger at leve livet uden stress og jag.”

Stifter og direktør hos sneaker- og modebrandet Arkk Copenhagen, Thomas Refdahl, erklærer sig enig i, at forbrugerne i dag med en stresset hverdag gerne vil iklæde sig behageligt tøj. Han peger også på en helt tredje årsag, som kan være grunden til, at den store trend appellerer så meget til målgruppen. Han mener nemlig, at trenden tiltrækker mange unge, fordi sportswear kan anvendes i flere forskellige kontekster:

”I en stresset hverdag vil vi gerne gå i tøj, der er praktisk, og hvor vi føler os godt tilpas – og her er athleisure-tendensen perfekt. Sportstøj er convenient, for uanset om du skal på kaffedate eller en tur på løbebåndet, så kan du trække i et par sorte tights, uden at folk vender blikke efter dig – og det tænder forbrugerne på.”

 

Større behov for at trække stikket

Der kommer som regel en modreaktion på alting. Jo mere unge millennials befærder sig på sociale medier, des større bliver deres behov for at trække stikket en gang imellem – og bevidstheden omkring det behov er kun blevet større blandt de unge. Rie Fjordsøe Rasmussen mener, at dét især også er en af årsagerne til, at det er blevet så populært at iklæde sig sportstøj til hverdag.

”Millennials har fået en større bevidsthed omkring vigtigheden i at trække stikket fra det digitale – og sportstøj taler netop ind i det behov for at mærke fritidens og den fysiske verdens fordybelse, ro, komfort og velvære,” påpeger hun og fortsætter:

”Athleisure repræsenterer netop mode med en næsten terapeutisk effekt, der kan hjælpe os med at være til stede og føle velvære i en tid, hvor vi har brug for en pause fra hverdagens kriser og de sociale mediers informationsoverflod.”

Desuden ligger der, ifølge trendredaktøren, også helt grundlæggende noget nostalgisk i moden lige nu med tendenser fra både 80’erne og 90’erne. At bære cykelshorts eller et farverigt tracksuit fra en vintage-forretning vækker minder fra barndommen, og det tiltrækker os helt naturligt i en tid, hvor livet leves i overhalingsbanen. Sportswear tager os med tilbage til en tid, som vi forbinder med glæde, mere tid i naturen, mere socialt samvær og generelt en mere afslappet livsstil.

 

En trend, der – uden tvivl – er kommet for at blive

Blandt professionelle aktører i modebranchen hersker der ingen tvivl om, at athleisure-trenden er kommet for at blive. Trenden inspirerer og påvirker moden så meget i dag, at Hummel-direktøren Allan Vad Nielsen nærmest ikke kan forestille sig, at den på noget tidspunkt går af mode igen.

”Det er interessant at se, at sporten i dag inspirerer moden lige så meget, som moden inspirerer sporten. Med andre ord, så tror jeg, at athleisure-trenden har boret sig så meget ind i moden, at det er svært at forestille sig, at den nogensinde skulle forsvinde igen,” siger han.

Også Thomas Refdahl mener, at vi indtil videre kun har set toppen af isbjerget, hvad angår sportstøj i modebilledet. Han er sikker på, at flere og flere mennesker vil få øjnene op for trenden og den mangfoldige egenskab, som sportswear har. Desuden tror han på, at flere og flere mennesker vil begynde at leve en mere aktiv livsstil – og så kommer trenden måske til at leve i deres garderober helt af sig selv.