Charlotte Strøm: Q&A med projektleder hos Nord Fair, som arrangerer Modemessen og Herretøjsmessen i Vejle
Hvilken rolle spiller messerne i Vejle?
De er de absolut mest effektive platforme for salg/køb. Som tiderne har udviklet sig med færre butikker og færre leverandører, er Vejlemessernes dna egentlig blot blevet styrket. Leverandøren på landevejen skal køre længere mellem kunderne, og det er dyrt. Butikkerne har ikke den samme tid til rådighed, men har stadig brug for inspiration fra leverandørerne. Så på Vejlemesserne booker man aftaler med kunderne forud for messerne – nogle gør det faktisk fra messe til messe – så dagene er fyldt ud. Det er hele messens værdigrundlag. Ingen butik går forgæves, og udstillerne har ikke lange tomme perioder uden kunder. Begge messer har deres helt egen dynamik og tilbyder nogle stærke og veletablerede brands.
Hvordan balancerer I mellem at være en effektiv salgsmesse og samtidig levere en god oplevelse for udstillere og besøgende?
Det hele handler om rammen, og dér kan vi se, at vi er lykkedes. Vi er et godt sted at være, for det handler netop om effektivitet og netværk. Og som vi vist har nævnt før … ro! Respekt for at messerne er en arbejdsplads, hvor dialogen og samværet skal fylde. Du skal have tid til at blive nysgerrig på nye brands, men også nå at få øjenkontakt, et smil og måske et kram med andre branchefolk. Vi har jo både en historie og en kultur til fælles med de øvrige på messen.
Hvordan tilpasser I jeres indsats som messearrangør for at støtte butikker og leverandører, der oplever et presset marked?
Den stigende interesse for vintagebutikker, genbrugsfund og hele tanken om bæredygtighed samt idéen om ’regeneration’ har helt bestemt udfordret branchen. De stigende leveomkostninger har fået forbrugeren til at vende blikket mod fast fashion-giganter som Shein og Temu. Vejlemesserne har aldrig slået større brød op, end butikker og udstillere har haft brug for. Det betyder, at fuldt monterede stande ikke koster ’en jetjager’, og at indkøberne sparer penge på både bespisning og parkering, da begge dele er gratis. På godt dansk ’value for money.’
Hvilke forventninger har I til messerne til januar og februar?
Tøjbranchen er presset og udfordrer naturligvis os alle, men alle har også en tydelig interesse i en god handel. Det mærker vi nu, hvor salget af stande er i gang. Der er stadig søgning efter stande fra både veletablerede stærke brands og nye mindre mærker. Alle har brug for at blive opdateret og være synlige, og nu hvor udsigten til lavere inflation fylder, glæder vi os til forårets messer.