Site icon Branchebladet TØJ

Amerikansk skobrand jagter markedsledelse i Norden

Det amerikanske skomærke går efter stærkt fodfæste i Danmark. Derfor satser brandet på at sætte deres aftryk på det nordiske marked: “Målet er at vækste vores brand og etablere en solid position i Danmark,” lyder det.

Xero Shoes blev grundlagt for kun 15 år siden i Colorado og blev for alvor kendt efter deltagelsen i den amerikanske udgave af Løvens hule i 2013. Nu stræber de efter markedsledelse i Norden. Ønsket om at kombinere funktionalitet og bæredygtighed er typisk dansk, ifølge EU-direktør for Xero Shoes, Dan Dougherty:

“Danmark er kendt for minimalistisk design og fokus på funktionalitet. Vi tror, at danskerne deler vores dedikation til funktionel minimalisme, der også er rar og komfortabel. Fra præstationsorienterede aktiviteter som løb, træning og vandring til mere afslappede aktiviteter som at gå med hunden eller pendle, mener vi, at vores filosofi inden for skoproduktion passer godt til disse danske grundprincipper.”

På hjemmemarkedet har Xero Shoes allerede en rolle som markedsleder og vil nu gå efter det samme i Norden. En ambitiøs, men mulig mission, fordi virksomhedens værdier og skomodeller passer godt til den nordiske minimalistiske mentalitet, argumenterer Dan Dougherty, og siger:

“Vi er begejstrede for at træde ind på det nordiske marked, og det endda med en helt ny skokollektion. Målet er at vækste vores brand og etablere en solid position i Finland og Danmark.”

Om Xero Shoes
Xero Shoes er et af de førende skomærker inden for naturlig bevægelse. Med udgangspunkt i et DIY-sandalkit grundlagde ægteparret Steven Sashen og Lena Phoenix brandet i 2009. Siden er omsætning vikset til næsten 50 millioner dollars. Xero Shoes EU havde i 2022 omsætningsvækst på 140 procent (seneste tilgængelige tal).

Foto: Xero Shoes

Exit mobile version