Site icon Branchebladet TØJ

Black Week blev en handelssucces

Efter at have siddet på hænderne i månedsvis var danskernes købelyst tilbage under Black Week. MobilePay melder om en stigning på næsten 20 procent i forhold til sidste år.

Efter måneders dårligdom og negativt nyt for detailhandlere er den seneste uge en sand solskinshistorie, hvis man da er til eventyr om forbrugsfester.

Både on- og offline melder de danske detailhandlere om flot salg, der som et minimum er på niveau med 2021.

“Vores billede er, at Black Friday har været nogenlunde ligesom sidste år, og det er faktisk ganske godt. For der var et stort salg sidste år,” fortæller e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, til Ritzau og fortsætter:

“Legetøj er gået fantastisk godt, bøger er gået rigtig skidt, og elektronik ligger på samme niveau som sidste år.”

Ifølge Dansk Erhverv har november vist positive tendenser for hele måneden, men i særdeleshed i ugen op mod Black Friday – også kaldet Black Week. Hos Dansk Erhverv lyder formodningen, at danskerne har brugt tilbudsdagene på at få købt julegaver, så man – trods krise – kan opretholde traditionen.

“Selvom det generelt er usikre tider, så bliver der købt julegaver. Og det store salg af legetøj tyder på, at børnene heller ikke bliver snydt for julegaver i år,” siger Niels Ralund.

Solid rekorddag for MobilePay

Betalingstjenesten MobilePay genkender billedet, som Dansk Erhverv tegner. I hvert fald online.

“Black Friday på nettet har hen over døgnet udviklet sig stadig mere positivt og ender med en solid rekorddag for MobilePay. De første fire dage i black week lå dog på et endnu højere niveau, fordi butikkerne har været meget aggressive med gode tilbud,” fortæller Lars Green, kommercielt ansvarlig for MobilePay Online.

Fredag blev der købt varer for samlet 881 millioner kroner via MobilePay i danske butikker. Beløbet er 19 procent højere end på Black Friday sidste år.

Foto: Unsplash

Exit mobile version