Site icon Branchebladet TØJ

Det gik du glip af i sommerferien

Ny strategi hos Ilse Jacobsen, opjustering af forventninger hos IC Group og 100 procent genanvendt plast i 2024 hos sportsgigant. Få overblikket over de seneste ugers nyheder fra modebranchen, som du måske ikke fik læst i din sommerferie.

Ilse Jacobsen klar med ny strategi efter fald i overskud

I 2017 måtte modeskaberen Ilse Jacobsen se sit overskud dykke betydeligt. Det nyligt offentliggjorte regnskab for Ilse Jacobsens holdingselskab Ilja Holding ApS, gældende i perioden fra den 1. januar til den 31. december 2017, viser et overskud på 1 mio. kroner sammenlignet med et resultat på 12,2 mio. kroner i 2016.

Overskuddet i 2017 er på sit laveste niveau i næsten ti år. I regnskabets ledelsesberetning fremgår det, at ledelsen anser resultatet for mindre tilfredsstillende. Der er dog allerede lagt en plan for, hvordan der skal rettes op på det faldende overskud.

“I 2017 har vi haft fokus på at implementere vores strategiplan ’Into the core’. Det indebærer blandt andet yderligere fokus på vores kernemarkeder, hvor vi har startet forskellige tiltag, der skal styrke vores position og dermed bidrage til den vækst der ligger i strategien,” fremgår det i ledelsesberetningen, hvor det også understreges, at resultaterne af tidligere investeringer begynder at kunne ses.

CEO springer fra H&M’s nye satsning  

I slutningen af 2017 løftede H&M sløret for sin nye satsning: brandet /Nyden. En satsning som skulle tage koncernen nye veje ved at lave designsamarbejder med influencers og kendte personligheder.

Kun tre måneder efter lanceringen af den første kollektion i april har initiativtager og CEO Oscar Olsson allerede valgt at springe fra. Det fremgår af hans LinkedIn profil. Årsagen til hans fratræden er endnu ikke kendt, og hvem der i fremtiden skal stå for /Nyden ligger stadig i det uvisse.

/Nyden
IC Group skruer forventningerne op

Et år med besparelser hos modekoncernen IC Group har nu givet bedre forventninger til det kommende årsregnskab. I en meddelelse til fondsbørsen oplyser IC Group, at en bedre udvikling i omkostningerne for brandet Tiger of Sweden og generelle besparelser i centrale funktioner i løbet af 4. kvartal betyder, at modekoncernen opjusterer forventningerne til indtjeningen for regnskabsåret 2017/18, der sluttede ved udgangen af juni.

I meddelelsen fremgår det, at IC Group forventer en driftsmargin (EBIT) på omkring 7 procent. De nye forventninger er to procent højere end i regnskabet for 2016/17. De øvrige forventninger til regnskabet fastholdes, hvor koncernen blandt andet venter en mindre nedgang i omsætningen.

IC Group fremlægger hele regnskabet for 2017/18 i slutningen af august.

ADP åbner flagskibsbutik på Reffen

Det danske modebrand ADP har store ambitioner om at blive verdens mest bæredygtige tøjmærke. Nu har brandet åbnet flagskibsbutik på Reffen, Copenhagen Streetfood.

”Det er spændende at være en del af Reffen, og at være med til at skabe et sted i København, som har så meget diversitet og nytænkning. Udfordringen ved stedet er naturligt, at det primært er kendt for mad og drikke, så vi skal gøre meget for at gøre opmærksom på os selv, men potentialet er helt klart til at få øje på, specielt med tanke på fremtidig online salg,” siger ejer af ADP, Jesper Keiser, i en pressemeddelelse.

Jesper Keiser fortæller yderligere, at brandet p.t. er i gang med at udvikle det bæredygtige brand i samarbejde med Better World Fashion og finske Pure Waste.

”Ganske enkelt prøver vi at gøre bæredygtighed lidt mere cool i folks bevidsthed. Vi laver noget, der er visuelt stærkt og synligt i budskabet. Jeg tror meget, at det er vejen frem for bæredygtigheden, at den ikke er fodformet eller kommer med en lang forklaring på, hvorfor den er, som den er,” forklarer ejeren.

Fremtidens håb er at kunne åbne en lille fabrik med butik, så alle brandets kollektioner produceres på Reffen.

ADP på Reffen
Slut med ny plastik fra 2024 hos Adidas

Hos den tyske sportsgigant Adidas vil der fra 2024 ikke længere blive anvendt nyproduceret plastik i virksomhedens tøj, sko og fodboldstøvler. I stedet skal den plastik, som Adidas bruger i sine produkter, komme fra genbrugsplast. Det fortæller Eric Liedtke, chef for Global Brand hos Adidas, til Financial Times ifølge Finans.

Det ambitiøse mål betyder, at Adidas skal bruge de næste seks år på at omstille sin produktionskæden. At producere produkter med genbrugt plast er nemlig 10-20 procent dyrere end at anvende ny plastik.

Allerede for to år siden lancerede Adidas sin første sko lavet af genbrugt plast. Skoen forventes at sælge i 5 mio. eksemplarer i 2018, mens salget i 2019 ventes at stige yderligere til 11 mio. eksemplarer.

Exit mobile version