Site icon Branchebladet TØJ

Instagram kan hjælpe fysiske butikker

De fysiske butikker kan drage stor fordel af det sociale medie, lyder meldingen fra ekspert.

Omni channel er på manges læber, og flere analyser peger på, at de danske retailere endnu har lang vej igen for at kunne måle sig med udenlandske tilbud. De fysiske butikker må overveje deres markedsføring, hvis de vil overleve, skriver kommunikationsbureauet Epicent Public Relations i en pressemeddelelse.

Løsningen kan findes i det sociale medie Instagram, hvor en milliard aktive brugere hver måned har sin gang. 60 procent af brugerne bruger det sociale medie som inspirationskilde til nye produkter, og det kan være til fordel for de fysiske butikker, lyder det.

”For den fysiske butik kan Instagram være et digitalt vindue ind i butikken. Gennem video, lyd og billeder har virksomheden mulighed for at vise butikker frem, vise hvem de er og vise, hvordan produkterne ser ud i virkelige omgivelser, hvilket giver forbrugerne indtrykket af, at de kender butikken,” udtaler Instagramekspert hos konsulenthuset socialemedier.dk Rolf Nordal.

Han understreger, hvordan kendskab til butikken giver en følelse af nærhed, som forbrugerne meget gerne vil have i forbindelse med et køb – også digitalt.

 

Instagram giver udenlandske kunder

En virksomhed, der nyder stor gavn af Instagram, er modebutikken Filuca V i Aalborg, der aktivt bruger det sociale medie til at markedsføre sig selv og har mange udenlandske kunder fra især Asien, der kontakter butikken gennem Instagram.

”Ofte hører man, hvordan de fysiske butikker lider under, at så meget er gået digitalt, men det kan jeg slet ikke nikke genkendende til,” udtaler indehaver af Filuca V, Dorthe Vestergaard, og fortsætter:

”Var det ikke for denne digitale platform, var der en rigtig stor kundegruppe, som vores butik aldrig var nået ud til.”

I alt 19 procent af de danske internetbrugere mellem 16 og 89 år anvender dagligt det sociale medie Instagram, fremgår det af en undersøgelse af mediernes udvikling i Danmark fra 2018 udsendt af Slots- og Kulturstyrelsen.

Exit mobile version