Site icon Branchebladet TØJ

Mangler dansk detail selvindsigt?

Dalai Lama har engang udtalt, at selvindsigt er nøglen til personlig udvikling. Det er dog en længerevarende og hård proces at nå til oprigtig og anerkendende selvindsigt, da det mest naturlige for os mennesker er at rette fokus udad i stedet for indad. Det er altid nemmest at blive enig med sig selv og andre om, at det er verden, der er på afveje, og ikke én selv. Men oftest er virkeligheden en helt anden, end man går og bilder sig selv og andre ind. Det samme sker, og er sket, med dansk detail gennem en længere årrække.


Artiklen er skrevet af Joachim Riis-Bernickow, Country Sales Manager i Danmark for Oscar Jacobson og Morris Stockholm


 

Jeg har efterhånden mere end 10 års erfaring med dansk detail og modebranchen generelt; Jeg er faglært salgsassistent gennem Bestseller Academy og har været Store Manager for flere forskellige forretninger og brands gennem seks år og har de seneste par år fungeret som Country Sales Manager for hhv. Oscar Jacobson og Morris Stockholm. Herudover er jeg master-certificeret motivator og motivationsanalytiker og har dermed studeret vores motivations- og personlighedstyper nøje de seneste år.

Jeg har gennem de seneste 10 år oplevet mange forretningsindehavere, Store Managers, Sales Managers etc., hvis personlige udvikling i bedste fald er stagneret. Alt for mange har samme arbejdsgang og mindset, som de havde for 10, 20 og 30 år siden. Det lader til, at folk har svært ved at acceptere detailbranchens nuværende tilstand og udvikling siden eksempelvis årtusindskiftet. 90’erne samt start 00’erne var glorificerede dage for dansk detail og modebranchen. Alle kunne sælge alt til alle. Der var endda efterspørgsel på flere varer, og branchen klarede sig fantastisk. Der var ikke ‘for mange’ forskellige brands som konkurrerede om samme kunde, der var ikke noget der i udbredt grad blev kaldt for ‘nethandel’, og der var ikke umiddelbart grund til større bekymring på kort sigt.

Så kom finanskrisen og verden ændrede sig markant for dansk detail og modebranchen i særdeleshed. Men hvad er det, der har ændret sig så markant og gjort, at så mange lider i dansk detail og modebranchen den dag i dag?

 

Nethandlen er syndebukken

En kedelig tendens har de sidste par år domineret mediebilledet: forretningsindehavere som træder frem på TV eller i deres lokale avis, og trygler deres kunder om at købe lokalt:

“Hvis kunderne ikke køber lokalt og støtter vores forretning, så må vi dreje nøglen om. Nethandlen dræber de lokale forretninger.”

Hvor mange gange har vi efterhånden hørt eller læst denne sætning? Svaret er for mange gange. Det er her manglen på selvindsigt viser sit ansigt. Manglen på selvindsigt har desværre en følgekonsekvens: den smitter. Hurtigt. Hvorfor? Fordi det er den nemme og mest acceptable forklaring på ens forretnings manglende succes og udvikling generelt. Man har brug for at vende fokus væk fra én selv og pege fingre ad andre. Finde en syndebuk – for det kan jo ikke være ens egen forretning, den er gal med, vel?

Dansk detail og modebranchens syndebuk er blevet nethandlen. Mange er af den holdning, at havde Boozt, Zalando, Asos, Amazon etc. ikke eksisteret, så havde de lokale fysiske forretninger bedre kunne overleve. Men det er ikke sandheden i den virkelige verden. Sandheden er derimod, at de fysiske lokale forretninger stadig ville kæmpe en hård kamp for overlevelse – selv uden internetgiganterne på markedet. Hvorfor? Fordi mange forretningsindehavere ikke har formået at følge med tiden og udviklingen i markedet. Modebranchen har aldrig været hårdere at gebærde sig i, end den er netop nu. Det er ‘adapt or die’ for mange forretninger derude.

2020 og de kommende år vil være tiden, hvor fårene bliver skilt fra bukkene. Det er en kendsgerning, som vi ikke bare må acceptere men også ’embrace’. De, der tidligt indser, at man må omlægge kursen og ens forretningstrategi, og som samtidigt er omstillingsparate og villige til at eksekvere hurtigt og effektivt, er dem, der ender med at forblive kundernes foretrukne forhandler. De, der derimod fortsætter deres normale arbejdsgang og mindset, som de altid har gjort og fortsat vil søge med lys og lygte efter en syndebuk, er til gengæld med garanti dem, som ikke vil stå distancen og ender med at dreje nøglen om. Hvad vælger du?

 

Se indad i stedet for udad

Skeptikerne vil mene, at det er nemt at skrive sådan en artikel og mene disse ting, når man ikke selv står i deres situation som forretningsindehaver og står til ansigt for den faretruende risiko for at skulle dreje nøglen om. Og det kan de have ret i. Men det gør ikke nødvendigvis min observation mindre sand. Mit håb er, at folk vil lægge offermentaliteten fra sig, tage skeen i den anden hånd og begynde at se indad istedet for udad. Gør man dette, er jeg sikker på, at man vil opdage nye veje og metoder, hvorved man sikrer sin forretning og sin eksistentielle berettigelse i det nye årti.

Vi kommer ingen vegne ved at klandre eksempelvis nethandlen for, at vi er ved at miste de lokale fysiske forretninger. Fokuser i stedet på, hvad du som forretningsindehaver, Store Manager, Sales Manager eller salgsassistent kan bidrage med for at sørge for din forretningssucces i det nye årti. Mulighederne er mange, og der er ikke én opskrift på succes. I skal ikke kopiere andre, men tøv endelig ikke med at lade jer inspirere af andres tilgang og succes.

 

Fysiske forretninger som gør det godt

Heldigvis er der flere solstrålehistorier fra dansk detail og modebranchen at vælge imellem – forretninger, der har valgt ikke at være som alle andre.

Zander er en mindre nicheforretning, som har til huse i Algade i Roskilde. Indehaverne Daniel og Martin har imidlertid formået at skabe en forretning på solid service, imødekommenhed, personlig betjening og en præsentabel og ikke mindst inspirerende forretning rent visuelt og kvalitetsmæssigt. Hos Zander er intet overladt til tilfældighederne. Hver eneste lille detalje tæller for dem, og det er tydeligt i deres udtryk. Ligeså tydeligt er det, at deres kunder belønner dem for den oplevelse, som det er at handle hos Zander. Og det er nemlig dét, det hele handler om nu om dage for forbrugeren: oplevelser. Tryghed er også en essentiel del af købsoplevelsen hos Zander – de går eksempelvis ikke med på branchens januarudsalg. Kunden skal derfor ikke tænke på, om deres julegave bliver sat ned allerede den 27. december. Når Zander holder udsalg, er det på et yderst koncentreret og effektivt niveau og inden for en relativ kort tidsramme. Dette bliver de hver eneste gang belønnet for af deres loyale kunder, og folk står som konsekvens deraf i kø for at støtte deres lokale helte. De går først og fremmest op i at tilbyde deres kunder gode købsoplevelser i deres charmerende fysiske forretning, men de sørger også for at være synlige og aktive på de sociale medier. De har for nyligt lanceret egen webshop også. Så man kan roligt sige, at Zander tager kampen op og viser vejen ind i det nye årti.

I charmerende lille Dragør på Kongevejen ligger der en anden flot nicheforretning ved navn East Of Copenhagen. Her kan man finde den unge indehaver og hans partner, Nicklas og Søren, som altid står klar til at tage varmt imod dig. Hos East Of Copenhagen er man inspirerende gode til at tænke nyt og ud af boksen, når det kommer til opdagelse af nye tilgange og metoder til at lykkes med sin forretning. Ligesom Zander har man her primært fokus på sin fysiske forretning, og man sørger altid for, at den tager sig visuelt godt ud og tilbyder kunden nye oplevelser med jævne mellemrum. East of Copenhagen er ikke bare synlig og aktiv på de sociale medier men også i lokalområdet, hvor de er sponsor i den lokale fodboldklub og aktiv i bylauget og turistrådet – deres engagement er altså uomtvisteligt. Men East Of Copenhagen tilbyder også noget ganske unikt for sine kunder: nemlig personlig hjemmelevering uden for forretningens normale åbningstider. Her har man erkendt, at nethandlen har en klar fordel, da de ingen åbningstider har. Når man som forretning tilbyder sine lokale kunder at troppe personligt op med varen på kundens bopæl, også efter åbningstiden, så bliver det bemærket og belønnet i lokalområdet. Det er anerkendende passion og hårdt arbejde, som kunderne værdsætter – det er en uventet og positiv oplevelse for dem – og det er samtidig god omtale for East Of Copenhagen, som ikke kan købes for penge. Hvis drengene i Dragør fortsætter deres inspirerende arbejde, bliver det utvivlsomt et behageligt årti for East Of Copenhagen.

Sidste eksempel på en forretning der griber om sig, og som i den grad har formået at skabe sin egen identitet, er Brdr. Simonsen Menswear. Det er tvillingerne Anders og Christian, som har slået pjalterne sammen med deres gamle ven og kollega, Mirko, som i øjeblikket ekspanderer deres blomstrende forretning i raketfart. De har på kort tid formået at definere et lavpris-koncept med fokus på Danmarks laveste og mest ærlige priser kombineret med en positiv, underholdende og med garanti uforglemmelig købsoplevelse. Konceptet har på en måde skabt en bule i modebranchen, og flere branchefolk ser med skepsis på lavpris-konceptet, men kunderne bliver flere og flere, og de formår at skabe det, som vi kalder ‘lifetime customers’ (red. loyale kunder som bliver ved med, at komme tilbage). Brdr. Simonsen Menswear er yderst aktive på de sociale medier, langt mere end gennemsnittet, og de bliver ved med at komme med nye og interessante tiltag, indfaldsvinkler og ikke mindst fantastiske tilbud og konkurrencer. De forkæler deres kunder på alle tænkelige måder, og bringer en nærmest umenneskelig positiv energi med sig hver eneste dag de går på arbejde – og kunderne belønner dem for dette dagligt. Det er kort sagt ikke produktet, der bliver slået på, men på den totale oplevelse. 2020, og årene der kommer, bliver uden tvivl yderst interessante og spændende for Brdr. Simonsen og resten af deres energiske team.

Der findes flere eksempler på succesfulde, nytænkende og rebelske forretninger i det danske kongerige. Her fik I blot nogle få af slagsen.

Mit oprigtige håb med denne artikel er, at folk vil se mere indad og mindre udad. Få mere selvindsigt, som Dalai Lama har sagt. Nethandlen er her for at blive – men det er de lokale fysiske forretninger også, såfremt de selv ønsker det.

Exit mobile version