Site icon Branchebladet TØJ

Tretorn: Bæredygtighed med rødder i 1800-tallet

Svenske Tretorn forvandler stivelse fra sydamerikanske rodfrugter og plastaffald fra havene til regntøj i forsøget på at skabe bæredygtigt forbrug. Ansvarlighed har været en del af Tretorns værdier siden 1891, hvor stifterfamilien også tænkte på social bæredygtighed med sygepleje og børnehave til medarbejdernes børn, siger administrerende direktør Joakim Appelqvist.


Artiklen er bragt i TØJ – Fashion & Business Trends nr. 2 2019.


Stivelse fra maniokrødder og sukkerrør. Plastikskrald og kasserede fiskenet fra verdenshavene. Det er fremtiden, hvis man spørger den svenske regntøjsproducent Tretorn med rødder tilbage til 1891. Udtrækket fra de sydamerikanske maniokrødder og sukkerrør bruger Tretorn til at skabe regnjakker i bionedbrydeligt plast, så ejeren i princippet skulle kunne smide jakken i skovbunden med visheden om, at vind, vejr og eksempelvis små orme med tiden får jakken til at forsvinde helt.

Plast- og nylonaffaldet fra havene bliver forvandlet til regnjakker, der – efter måske 10-15 års brug – kan smides i affaldssorteringen, blive smeltet om og genbrugt til nye produkter. Det er Tretorns vision for fremtiden: At virksomhedens produkter skal kunne indgå i et evigt kredsløb – akkurat ligesom naturens eget. Eco Essentials kalder de deres nyudviklede produkter.

”Grundlæggende skal vi se på det, vi laver, som en del af et økosystem. Når vi fremstiller regntøjet, skal vi se på, hvordan det kan skilles ad og bruges igen,” fastslår administrerende direktør Joakim Appel­qvist, som står i spidsen for det nye Tretorn, efter at brandet i en årrække levede en stille tilværelse.

 

Galocher og tennisbolde

Indtil for få år siden var Tretorn ejet af tyske Puma (2001-2015) – et strategisk opkøb fra Pumas side, fordi Tretorn engang havde erhvervet sig rettighederne til Puma i Skandinavien, så ejerskabet førte ingen innovation eller nye Tretorn-produktlanceringer med sig.

Tretorn blev grundlagt med salg af galocher, som var overtrækssko i gummi til fornemme herrers fodtøj. Året var 1891, og navnet var Helsingborgs Gummifabrik. Siden blev sortimentet udvidet til også at indeholde andre gummiprodukter såsom tennisbolde, som blev lanceret allerede i 1902. Det blev også til de i dag ikoniske, grønne arbejdsstøvler i gummi, som var udviklet til de svenske bønder, der hidtil havde brugt træsko og døjet med kolde og våde fødder samt de skader, som det nu engang giver.

Med årene udviklede virksomheden sig til at blive en kæmpemæssig arbejdsplads i Helsingborg med henved 5.000 medarbejdere i årtierne efter Anden Verdenskrig, da der var flest.

 

ABBA’s garderobe

Virksomheden var byens stolthed. Navnet blev ændret til Tretorn – og logoet fik tre tårne – inspireret af Helsingborgs våbenskjold med netop tre tårne. Tretorn udsendte nærmest telefonbogstykke kata­loger og klædte hele Sverige på – lige fra den almin­delige svensker til de største nationalklenodier. Virksomheden leverede for eksempel ens, specialfremstillede træsko til de fire medlemmer af ABBA og udstyr til tennis-esset Bjørn Borg.

Som tiden gik, blev arbejdskraft og produktion i Sverige dyrere. I stedet for at prøve at følge med udviklingen satsede Tretorn sikkert på de klassiske produkter. Det var blandt andet de originale, grønne gummistøvler, Tretorn Strong, til jordbrugsfolket og svenskere på skovtur. Det var de enkle sejlerstøvler Wings fra 1960’erne, og det var de såkaldte Sarek-støvler fra 1972, der er en kombination af vandre- og gummistøvler, som er navngivet efter et område i Nordsverige, som er meget vådt at vandre i.

Produkterne er stadig sikre hits i dag, og eksem­pelvis er de klassiske, grønne gummistøvler stadig Tretorns mest solgte vare.

Nybruddet kom, fordi et hold af amerikanske investorer fik ideen at relancere Tretorn som hipt sneakers-mærke i USA – det var blandt andet de sneakers, kaldet Nylite, som Bjørn Borg havde spillet i. Tretorn blev således købt af det amerikanske brandudviklingsfirma Autentic Brands Group (ABG), der i dag omsætter for cirka 70 millioner danske kroner om året på salget af Tretorn-sneakers i USA.

Foto: Tretorn
En ny start

Amerikanerne gav også mulighed for, at nogle af nøglemedarbejderne i Tretorn kunne købe den resterende del af virksomheden og drive salget uden for USA – nemlig Joakim Appelqvist og Vasko Markovski, der i dag er henholdsvis administrerende direktør og økonomichef for virksomheden, hvis svenske division i dag beskæftiger omkring 45 i Helsingborg, Stockholm og Amsterdam og har produktion i Asien, hvor gummiet er naturligt forekommende. Sammen havde de en klar ide om, hvilken vej Tretorn skulle:

”Vi ville tilbage og være innovative og kreativt nytænkende, og vi ville gå ind i bæredygtighedstænkning: Det blev til Eco Essentials, som er et samlende navn for det, vi gør – en måde at udfordre os selv på,” fastslår direktøren.

Eco Essentials er en række krav, som nye produkter fra Tretorn skal leve op til. Herunder skal de blandt andet være tænkt ind i en livslang genbrugscyklus. Mindst halvdelen af materialet skal være genbrugsmateriale, for eksempel plastaffald fra verdens­havene. Produkterne må heller ikke indeholde skadelige kemikalier eller tungmetaller som PVC, fluorcarboner eller ftalater.

Da relanceringen blev skudt i gang for to år siden, var målet, at halvdelen af Tretorns sortiment af regntøj skulle være såkaldte Eco Essentials inden udgangen af 2020. Det har ført til projekter som Ghost Net Project med regnjakker lavet af efterladte spøgelsesnet, som fiskere har dumpet i havet ud for Taiwans kyst, eller et projekt som Bio Plant Jacket, hvor hele jakken er bionedbrydelig –selv lynlåsen, der er lavet af såkaldt polyamidgarn. Entusiasmen har været så stor, at 80 procent af Tretorns regntøj allerede nu lever op til kriterierne – to år før tid.

Nu kigger innovationsfolkene hos Tretorn på gummistøvler, hvor det er lykkedes at genbruge gummi fra gamle bildæk til sålerne – endnu dog maksimalt 40 procent genbrugsgummi, hvis støvlerne skal have samme kvalitet som hidtil, men udviklingsarbejdet fortsætter.

 

En socialdemokratisk kapitalist

Den nye retning er blevet taget godt imod. Inden relanceringen omsatte den svenskledede division af Tretorn årligt for cirka 100 millioner danske kroner. Det tal var i det seneste regnskabsår (2018) steget til cirka 140 millioner danske kroner. Tallet forventes at stige, fordi Tretorn udover det veletablerede, nordiske marked nu satser stort på Tyskland, England og Nederlandene. Det er nye tider – og så alligevel ikke:

”Bæredygtighed har faktisk været rygraden i virksomheden i alle årene, man har bare ikke haft
en strategi for at kommunikere det,” siger Joakim Appelqvist.

Han fortæller om Tretorn-fabrikant Henry Dunkel, der drev virksomheden succesrigt videre efter sin far, stifter Johan Dunkel. Henry Dunkel var ganske vist en formuende kapitalist, men også en rigtig svensk socialdemokrat, der sørgede for eksempelvis sygepleje og børnehave på fabrikken.

”Han var forud for sin tid og udviste vældig stort, socialt ansvar og værnede mere om arbejderne end om ledelsen – ligesom det var vigtigt for ham at skabe bedre arbejdsforhold for bønderne. Så når vi taler om Eco Essentials, knytter det an til vores historie,” mener Joakim Appelqvist.

 

Vokset op med Tretorn

Selv kender den i dag 50-årige Joakim Appelqvist Tretorns historie bedre end de fleste. I sine unge dage, dengang Stefan Edberg var svenskernes store tennisstjerne, var Joakim Appelqvist blandt de bedste tennisspillere i Sverige. Så det var oplagt at søge job som sælger for Tretorn, da han som 23-årig flyttede hjem efter en periode i USA, hvor han uddannede sig inden for international handel og spillede på ATP-touren i tennis. Siden har han arbejdet sig opad.

Den anden ejer, den revisoruddannede økonomichef, Vasko Markovski, er også rundet af virksomheden. Hans forældre kom til Helsingborg som fremmed­arbejdere fra Makedonien i 1970’erne for at arbejde som ufaglærte på fabrikken. For dem begge er det mere end et job:

”Vi drives af passion,” fastslår Joakim Appelkvist og uddyber:

”Alle, der arbejder her, er stolte af historien og det, som Tretorn har stået for gennem alle årene. Hvis vi spørger folk, der søger job her: ’Hvorfor forlader du for eksempel Fjällräven og kommer til Tretorn?’ De kommer, fordi de virkelig tror på Tretorn.”

Skal direktøren gætte på en af fremtidens designsuccesser fra Tretorn, kunne det være Arch Jacket – en både regntæt og åndbar parkacoat i minimalistisk snit, der er skabt til begge køn og en urban livsstil. Parkacoaten kan bruges i de fleste situationer, også sammen med et jakkesæt eller stilet­hæle, hvad den svenske kronprinsesse Victoria gerne gør til offentlige arrangementer. Arch Jacket er lavet af genanvendt polyester og plastflasker, der er fisket op af havet – selvfølgelig!

Foto: Tretorn

Exit mobile version