Der skulle en længere proces med afprøvninger inden for diverse fag til, før Mia Dalsgaard fandt frem til, at modedesign skulle være hendes fremtid. Nu står hun med sin første kollektion bestående af tre efterspurgte sæt og fremtidsambitioner som selvstændig.

Der har aldrig sået sig nogen tvivl om, at den 25-årige Mia Dalsgaard skulle blive noget inden for det kreative fag. Spørgsmålet var nærmere, hvad det skulle være. Gennem en lang proces, hvor både syning, madlavning, frisørfaget og grafisk design blev undersøgt, erkendte Mia Dalsgaard, at hun måtte gå designvejen, som hendes bedstemor havde inspireret hende til.

”Da jeg var mindre, fik jeg min bedstemor til at sy en masse flot tøj til mig. Stædig som jeg var, lærte jeg mig selv at sy som teenager, fordi min bedstemor ikke kunne mere. Siden da har jeg inderst inde vidst, at jeg skulle leve af at designe tøj,” fortæller Mia Dalsgaard, der i december 2018 blev færdiguddannet i Fashion Design fra VIA i Aarhus.

 

”Du kan sagtens være piget og sporty på samme tid”

Den nyudklækkede designers første kollektion, der i virkeligheden også er hendes afgangseksamen, er især inspireret af roser.

”Roser er smukke og delikate, men har stærke stilke og skarpe torne til at beskytte sig. Enhver rose er unik og en indikation af romantik og elegance. Jeg ser lidt det samme i kvinder, og derfor er min kollektion inspireret af lige netop det,” siger Mia Dalsgaard.

Kollektionen har allerede nu fået en del opmærksomhed. Foruden flere henvendelser fra piger, der kan se sig selv i Mia Dalgaards design, har et af sættene været med i en kampagneskydning for Naked x Adidas. Ifølge designeren selv er det lige netop dét miljø, som den første kollektion er tiltænkt.

”Kollektionen henvender sig til den cool pige, der godt kan lide at være pyntet, men samtidigt tager et par sneakers på og trækker i en hoodie,” fortæller Mia Dalsgaard og fortsætter:

”Nøgleordene for min første kollektion er elegance og romantik, men med et clash af streetwear. Du kan sagtens være piget og sporty på samme tid.”

 

Duo med store ambitioner om fremtiden

Med en fælles passion for romantisk streetwear og en drivkraft om at kreere noget smukt til andre mennesker har Mia Dalsgaard teamet op med studieveninden Mette Østergaard Petersen. Sammen har duo’en opstartet deres eget brand med navnet Ruèce.

”Det franske sprog er romantisk. ’Ruè’ er fransk og betyder ’street’. Romantik og street beskriver den stil, som vi vil have, og derfor faldt brandnavnet på Ruèce,” fortæller Mia Dalsgaard.

Selv om den nye virksomhed stadigvæk kun er i opstartsfasen med hjemmekontor i Mia Dalsgaards lejlighed i Aarhus, er der store ambitioner for fremtiden. De to samarbejdspartnere vil med det nye brand skille sig ud på markedet med blandt andet lækre kvaliteter, og så mener de ikke, at der endnu ikke findes et brand, der tilbyder ’prinsessemode med et sporty twist’.

”Vi er ivrige, og jo hurtigere vi kan få vores første Ruèce-kollektion færdig, jo bedre. Vi tror på, at vores kollektion vil kunne slå igennem på et marked, der ellers tilbyder al mulig slags mode,” afslutter Mia Dalsgaard, der glæder sig til en fremtid som selvstændig.