Site icon Branchebladet TØJ

Et nyt modesystem og mindre udsalg

En række internationale designere, brancheaktører og brands er gået sammen i et åbent brev om forslag til en revurderet modebranche.

Den nuværende sæsonbetonede konstruktion af modebranchen har vist sig som ekstra sårbar, når et stormvejr som corona pludseligt rammer. Mange virksomheder blev lammet i hele værdikæden, da Covid-19 for alvor satte kløerne i Kina, og flere tager nu konsekvenserne af, at også Europa blev ramt. Konsekvenser som stopfyldte lagre og usolgte varer i millionklassen, der bliver svære at afsætte.

Flere i branchen forudser et gigantisk og langt udsalg, hvor lagrene kan blive tømt, men hvor butikkerne ikke ser den store indtjening.

Den sæsonbetonede forretningsmodel har længe skullet vendes, så modeindustrien bliver mere grøn og står mere agil i kriser som denne. Den globale pandemi ser dog ud til at virke som en øjenåbner for flere og flere i branchen, der nu sætter skub i grønnere tanker i modebranchen – især udsigterne til en længerevarende udsalgsbølge får flere til at overveje, om det er tid til at retænke branchens metoder.

Allerede tilbage i slutningen af marts sendt Nobert Gresch et åbent brev ud i modebranchen med sit bud på, hvordan den fremtidige modebranche ser ud. Heri skrev han blandt andet:

”I de seneste år er sæsonerne blevet blandet sammen grundet meget tidlige leveringer. Vintervarer blev sendt inden temperaturerne tillod at bære sommervarer. Disse sommervarer blev til gengæld allerede sat på udsalg tidligt. Vintervarer er ofte sat på udsalg i november, selv om de koldeste temperaturer først rammer i januar til marts.”

Nu – knap to måneder senere – er en række internationale designere, brancheaktører og brands som Acne Studios, Marine Serre, Burberry og den danske Illum-direktør, Jeanette Åen, gået sammen i et åbent brev, hvori de også appellerer til, at det er på tide, at branchen sætter en ny kurs.

I brevet foreslås det blandt andet, at modens kalender skal rykkes, så den for fremtiden stemmer overens med de reelle sæsoner, hvor sommerkollektionerne skal ramme butikkerne i perioden fra februar til juli, mens vinterkollektionerne skal sælges fra august til januar.

 

Nye udsalgsperioder

Rykker man kollektionsperioderne, vil udsalgsperioderne også blive rykket til slutningen af de nye salgsperioder – og dermed ikke få butikker og brands til at sætte varer ned midt i den igangværende sæson. Det er både bedre for miljøet og økonomien, mener initiativtagerne.

Læs hele brevet her.

Foto: Unsplash

Exit mobile version