Hvordan ser fremtidens modebranche ud? Nobert Gresch sendte i sidste uge et bud herpå rundt til sine kollegaer i modebranchen, og på ganske kort tid spredte budskabet sig som ringe i vandet. Læs et uddrag af brevet her, og deltag selv i debatten om modebranchens nye start efter krisen.
I sidste uge sendte agenten Nobert Gresch et brev ud til kolleger i modebranchen. Dette brev blev sendt rundt blandt agenter i Tyskland og spredte sig efterfølgende som ringe i vandet. Tankerne om fremtidens modebranche, inspireret af Nobert Gresch, florerer nu i flere lande.
Jan Fryland, ejer af Fryland Agenturer, modtog også brevet via R2-Amsterdam, som han er agent for. Nu sender han den så videre – via TØJ – Fashion & Business Trends’ nyhedsmail – som del af et debatindlæg og håber, at flere aktører i branchen vil komme med bud på den nye start efter krisen.
Jan Frylands bidrag til debatten
Alle har talt om placeringen af udsalget i de sidste mange år, hvor man holder udsalg i juni – altså midt i sommersæsonen, men ingen tør gøre noget ved det. Oven på denne krise, mener jeg, at vi i modebranchen skal stå sammen og få gjort noget ved problemet. Vi har chancen i og med at butikker, der stadig tror på fremtiden, får leverancer to måneder senere end de plejer, og for at få en normal sæson kunne man rykke udsalget til sidst i august.
Det jeg personlig frygter mest er, at alle butikker og alt nethandel går amok og slagter hinanden, så snart denne Covid-19-krise er slut. Det er nok det eneste, vi ikke har brug for.
Detailleddet er i den grad i knæ – og har været det længe. Ingen er tjent med, at det forsætter sådan – hverken små eller store butikker. Alt det rabatshow må stoppe, vi må have troværdigheden tilbage ved forbrugerne – de er mere og mere forvirrede omkring, hvornår skal de købe sine varer.
Herunder er et kort uddrag af den oprindelige, tyske tekst.
Krisen er en chance
I de seneste år er sæsonerne blevet blandet sammen grundet meget tidlige leveringer. Vintervarer blev sendt inden temperaturerne tillod at bære sommervarer. Disse sommervarer blev til gengæld allerede sat på udsalg tidligt. Vintervarer er ofte sat på udsalg i november, selv om de koldeste temperaturer først rammer i januar til marts.
Modebranchen har lidt under dette i lang tid – og de økonomiske konsekvenser er store. Men hvorfor ikke kigge i andre brancher for inspiration? Til sammenligning: Benzin bliver typisk dyrere, når ferien nærmer sig og efterspørgslen efter benzin stiger. Tilsvarende burde sandaler være dyrest i august og vinterjakker dyrest i februar – og under alle omstændigheder burde de ikke sælges med rabat.
Jeg synes, at denne grundtanke er god og den rette vej for alle i modebranchen – stor eller lille, og den er hjælpsom for alle dele af modebranchen, store som små. Derudover har vi nu en enestående chance for grundlæggende at ændre de indgroede meningsløse sæsoner.
Derudover er der behov for samhørighed og solidaritet med hensyn til modebranchens største events, messer og aktører iblandt. Den konstante krig gør intet godt for branchen eller forbrugerne.
Jeg ønsker jer alle, at vi kommer gennem denne krise så hurtigt som muligt. Jeres idéer er velkomne.
Vi er alle i samme båd – lad os styre i den rigtige retning
Nobert Gresch